Bezuiniging kinderopvang
treft werkende moeders

Afbeelding bij Bezuiniging kinderopvang<br>treft werkende moeders

Bezuiniging kinderopvang
treft werkende moeders

Kinderopvang voor werkende ouders zal de komende jaren flink duurder worden, zo blijkt uit de berekeningen van brancheorganisatie MO Groep Kinderopvang in nrc next. De berekening is gebaseerd op de begroting die op Prinsjesdag wordt gepresenteerd en de ingreep staat los van eventuele bezuinigingen van de nieuwe regering.
Het demissionair kabinet bezuinigt tot 445 miljoen euro per jaar op kindertoeslag in 2015. In 2012 zal het Rijk nog slechts 5 euro per uur vergoeden op kinderopvang. Dat is 1,10 euro minder dan op dit moment.
Kinderen die drie dagen per week naar de crèche gaan kosten ongeveer 820 euro per persoon per maand. Alle ouders betalen een eigen bijdrage van €60 euro. Ouders die samen 60.000 euro verdienen, gaan voortaan 278 + 60 euro per maand betalen. Dat betekent op jaarbasis 876 euro meer.
In 2011 zal de overheid nog slechts 74% van de kosten voor kinderopvang betalen en het jaar daarna nog minder.
De toeslag werd in 2005 in het leven geroepen zodat meer moeders zouden gaan werken.
Met de voorgenomen bezuinigingen zouden werkende ouders kunnen beslissen dat één ouder voortaan thuis blijft omdat opvang inmiddels te duur is geworden.

Door / 17 september 2010 / ()

slechte maatregel

Geplaatst door: Moeder van 2 reacties

Ik vind het een slechte maatregel om op deze manier te bezuinigen op de kosten voor kinderopvang. De overheid probeert vrouwen eerst aan de slag te krijgen door opvang mogelijkheden te verbeteren. Nu er gebruik van wordt gemaakt, krabbelt de overheid weer terug. Wat voor beleid is dat?
Ik ben benieuwd hoeveel moeders zullen stoppen met werken als gevolg van deze bezuinigingsmaatregel.
Kinderopvang is inderdaad duur. Laat de overheid bezuinigen door het beter te organiseren dan nu het geval is. Op die manier profiteren zowel overheid als de werkende ouders. Met deze maatregel lijkt te worden gezegd: werken loont niet!

Prijzen kinderopvang moeten omlaag!

Geplaatst door: Toekomstige vader reacties

Om te beginnen vind ik het een zeer slecht voorstel, aangezien ik groot voorstander ben van het stimuleren van arbeidsparticipatie. Ik mag hopen dat gezinnen met een inkomen lager dan modaal worden ontzien. Het klinkt daarom misschien heel vreemd wanneer ik zeg dat er wellicht een positieve keerzijde aan deze maatregel zit. Mijn vriendin is 7 maanden zwanger en werkzaam in de kinderopvang. Ik sta verstelt van het uurtarief dat zo’n opvang durft te vragen (>8 euro per uur!). Ik ben er dan ook van overtuigd dat in het uurtarief rekening is gehouden met de toeslag van de overheid en het feit dat momenteel de vraag naar kinderopvang groter is dan het aanbod. Als gevolg van deze bezuinigingen zal de vraag ongetwijfeld afnemen waardoor het uurtarief wel zal moeten dalen. Blijf optimistisch!

Stijgende kosten of nog steeds lage emancipatiegraad werkende vrouwen?

Geplaatst door: Karin reacties

Kinderopvang is op dit moment betaalbaar voor iedereen die opvang nodig heeft. Een keuze voor een (te) duur kinderdagverblijf wordt door de ouders zelf gemaakt.
Op de werkvloer in de zorg tref ik veel vrouwen aan die bijvoorbeeld alleen maar nachtdiensten werken maar overdag niet slapen omdat ze kinderen thuis hebben jonger dan 4 jaar. Zij doen zichzelf tekort door geen gebruik te maken van de nu nog betaalbare kinderopvang. Ook dit is een keuze.
Er zijn vast gezinnen die in de toekomst zullen besluiten dat de minst verdienende partner zal stoppen of minderen met werken omdat de kosten van de kinderopvang zullen stijgen. Vaak zal dit helaas de vrouw zijn, maar wederom is ook dit een keuze, hoe onverstandig ook.
De overheid heeft er de afgelopen jaren veel aan gedaan om de arbeidsparticipatie van vrouwen te verhogen. Graag zou ik ook zien dat de werkgevers, leidinggevenden hun (vrouwelijk) personeel motiveert meer gebruik te maken van kinderopvang, meer ontplooiingsmogelijkheden aan te bieden, een eerlijk salaris te bieden.
Ik vraag me sterk af of een vrouw die zichzelf en haar kinderen goede kinderopvang ontzegt en bereid is om haar baan op te geven, zichzelf wel serieus neemt. Helaas worden broodje aap-verhalen over dure kinderopvang te snel aangegrepen om er dan maar vanaf te zien. Het probleem zit niet in de (stijgende) kosten van de kinderopvang, maar in de helaas nog steeds niet voltooide emancipatie van de vrouw.

Zijn ze nu echt zo kortzichtig?

Geplaatst door: Jacquelijne van den Berg reacties

Ja, toen zoonlief zich in februari 1994 aandiende ben ik maar gestopt met werken. Dochterlief was 14 maanden oud en ging halve dagen naar de creche, hetgeen me 670 gulden kostte. Ik verdiende 980 gulden. Mijn man verdiende rond de 3200 gulden en ons gezamenlijk inkomen maakte dat we het volle pond moesten betalen. Schrale troost, nummertje twee mocht voor half geld. Dat kwam dus neer op 1005 gulden voor beide kinderen. Ik ben toen maar een paar jaar gestopt en gelukkig na vier jaar weer snel aan de bak gekomen. Dit willen we toch niet meer? In die tijd werkte is 's avonds wat en ving ik thuis zelf 2 kindjes op. Iedereen weet dat arbeidsparticipatie van vrouwen de komende tijd hard nodig is, maar door de kinderopvang duurder te maken zal dat echt niet gebeuren. Ik hoor nu ook vrouwen om me heen die niet gaan werken omdat"je dan zeker drie of meer dagen moet werken omdat je anders niets overhoudt, aanrechtsubsidie en allerlei andere regelingen voor gezinnen met lage inkomens vallen dan namelijk weg....". Geld mee moeten nemen om te gaan werken zoals ik moest, is natuurlijk helemaal te gek. Maar ik kan me wel voorstellen dat een aantal vrouwen niet de drang heeft om buitenshuis te gaan werken als er per saldo na aftrek kinderopvang en wegvallen andere tegemoetkomingen (huursubsidie, tegemoetkoming schoolkosten etc)er weinig overblijft.

3e kind is onbetaalbaar: carreire opgeven voor 3e kind met baan in technische sector?

Geplaatst door: Josine reacties

Wij hebben 2 kinderen op de creche en zouden eigenlijk nog wel een kind er bij willen hebben, de planning was regens eind volgend jaar. Wij werken 2 x 4, maar omdat we nu de kosten zien oplopen ( we betalen nu netto 600 euro, en de overheid wil alleen nog mee betalen aan het goedkoopste kind op de BSO, met de minste uren), zie ik dat de kosten tot ongeveer mijn netto salaris (1600 euro of zo??)zullen gaan stijgen in de komende jaren. Wie denkt dat ik voor 400 euro werkkleding, lunchgeld ed ga uitgeven en daarnaast nog een huishouden van 3 kinderen ga regelen naast 4 dagen werken is echt mal. Mijn baan gaat er NIET aan, maar die kinderwens dus wel. Als ik te lang uit het arbeidsproces zal stappen met een technisch beroep, kom ik nooit meer op het goede nivo als ik al werk nog kan krijgen (ben nu 37). Die kinderwens zal dus echt mijn carriere ruineren dus doe ik het niet(terwijl het anders financieel en zonder carriere ruinering WEL haalbaar zou zijn).

Beste Josine

Geplaatst door: Evelien Tonkens reacties

De regering bezuinigt op kinderopvang maar geeft wel 130 miljoen extra uit aan het kindgebonden budget = terug naar het kostwinnersstelsel.
Voor mijn column in de Volkskrant zoek ik een concreet voorbeeld van wat dit voor ouders betekent, uw verhaal hierboven lijkt me daarvoor geschikt, als u dat goed vindt, maar dan heb ik ook nog wel een paar vragen:
-hoeveel verdient uw partner?
-hoeveel dagen gaan de kinderen naar de opvang?
hartelijk dank Evelien Tonkens, columnist van de Volkskrant op woensdag

Redacteur Opzij

Geplaatst door: Lara Aerts reacties

Beste Josine,

Ik schrijf een stuk in Opzij over de bezuinigingen in de kinderopvang, en de gevolgen voor de ouders. Zou ik u een paar vragen mogen stellen over uw situatie?

Groet, Lara Aerts: lara.aerts@opzij.nl

belachelijk

Geplaatst door: Mary reacties

In 2005 hebben ze ervoor gezorgd dat vrouwen massaal aan het werk konden door een goede vergoeding voor kinderopvang te geven. Nu een aantal jaren later kunnen die vrouwen die geroken hebben aan het werkzame leven hun baantje wel weer op gaan geven want financieel is het gewoon geen doen meer je kinderen op een KDV/BSO te doen. Moet er ondertussen onderhand bij gaan leggen. Maar ja, welk gezin kan tegenwoordig nog van 1 salaris rond komen ??? Heb helaas geen andere opvang mogelijkheid en kan niet stoppen met werken (wat ik overigens ook niet zou willen want doe mijn werk met plezier) dus ga maar lekker steeds meer betalen.
BEDANKT OVERHEID

Ga eens nadenken en kijken of er niet op andere dngen bezuinigd kan gaan worden. Noem maar als voorbeeld de salarissen/vergoedingen/auto's van de regering, ons koningshuis die bakken voor met geld onnodig uitgeven en de miljoenenhulp aan ramplanden (heel erg voor de mensen maar als er geen geld is kan het ook niet worden uitgegeven toch ?? )


Maar ja, waar verspil ik eigenlijk mijn tijd aan. Doen toch waar ze zin in hebben en vervolgens zelf lekker maandelijks duizenden euro's binnen halen, in dikke leasebakken rijden en onnodig veel geld uitgeven aan allerlei etentjes en uitjes.
Las al op internet dat de hogere inkomens in 2011 het minst zullen merken. UITERAARD !!


GA ZO DOOR REGERING !!!!

Kinderopvang

Geplaatst door: Werkende moeder reacties

Ik ben ook benieuwd wat er zou gebeuren als wij als werkende moeders allemaal een dag zouden staken tegen deze maatregel, dan kan men zien hoe Nederland al draait op werkende moeders i.p.v. dat er in de NRC H. staat dat vrouwen een dagje gaan shoppen als ze hun kind wegbrengen. Daar wordt ik zo kwaad over, als je zelf weet hoe je loopt te rennen en vliegen met 4 dagen werken en een tweeling onder de 1.
Wij zijn gewoon goed voor de economie, dat ze dat gewoon niet inzien. Terug naar af!

Handen af van de kinderopvangtoeslag

Geplaatst door: Merel reacties

GL voert actie. Teken hier: http://kinderopvang.groenlinks.nl/

onzin

Geplaatst door: Karien reacties

Ik begrijp deze kortzichtige reacties niet. Er moet bezuinigd worden en het lijkt me heel reeel als we zelf ook iets meebetalen aan de opvang van onze eigen kinderen. Hierboven staat dat ouders die samen 60000 euro verdienen op jaarbasis 876 euro meer gaan betalen. Dat moet toch makkelijk kunnen met zo'n salaris? Ik ben zelf moeder en eigen baas en begrijp de ophef serieus niet.

Kinderopvang.

Geplaatst door: Herman reacties

Waarom zouden (al dan niet vrijwillige)kinderlozen moeten meebetalen aan de opvang van kinderen?
Het is een echtpaar hun eigen keuze kinderen te nemen. Waarom dan bij de overheid zeuren om een subsidie? Geen enkele andere groep doet dat.

Geplaatst door: John reacties

Herman,

het is ook je eigen keuze om het land te blijven wonen waar deze regels gelden.

Absurd

Geplaatst door: D Braat reacties

Er is iets grondig mis met de manier waarop er in Nederland over kinderopvang wordt gedacht. De discussie moet niet gaan over hoeveel toeslag je krijgt voor de kinderopvang (waarbij onvermijdelijk weer verwijtend naar de hogere inkomens wordt gewezen, terwijl die hogere inkomens voor de belasting zorgen die de toeslag voor lagere inkomens mogelijk maken en de overheid voor het eerste kind maar maximaal 30% van de kosten vergoed) maar over: hoe kunnen we toe naar een systeem waarbij we kinderopvang net zo behandelen als scholen: gewoon betalen uit de grote pot. Die grote pot wordt tenslotte voor een aanzienlijk deel gevuld door (hoger opgeleide) ouders die allebei werken. In landen als Noorwegen, Zweden en Frankrijk betalen ouders eur 100 tot 200 per maand voor 5 dagen kinderopvang. In Nederland betalen ouders voor 5 dagen kinderopvang zonder subsidie eur 1.400 per maand. Voor twee kinderen zou dat dus 2.800 en voor drie eur 4200. Het absurde voorstel van Lara Aerts is dat ouders die eur 4.200 zelf maar op moeten hoesten. Als je samen eur 60.000 verdient houd je daar netto ca. 36.000 van over, dat is eur 3.000 per maand. Eh... hoe had u dat bedacht mevrouw Aerts? Of moeten alle hoger opgeleiden maar gewoon niet meer dan 1 kind krijgen? Dat is wel waar we naar toe gaan in Nederland als de kinderopvang niet gewoon een openbare voorziening wordt gemaakt, zoals in vrijwel alle andere landen in Europa wel het geval is.

Mevr.

Geplaatst door: Pan reacties

Beste Herman,

Het mooie van een verzorgingsstaat is dat iedereen drager voor de zwakkeren in de samenleving. Ook voor de mensen die geen kinderen hebben of willen is het belangrijk dat er kinderen worden geboren (wie zorgen er anders voor ons en onze maatschappij als we oud zijn) en dat deze kinderen zich kunnen ontwikkelen tot gezonde en stabiele volwassenen. Ook als ik zelf geen kinderen zou hebben of willen, zou ik er trots op zijn hier wel aan bij te dragen.

Ik schrik daarentegen wel van de geluiden van vrouwen die gaan stoppen met werken door de bezuinigingen. Dit is in mijn ogen helemaal niet nodig. Ik heb een dochter van 4 maanden, verdien iets beneden modaal en werk full time (nu 32 uur, ouderschapsverlof, ga over 2 maanden terug naar fulltime). Ik ga er hard op achteruit met de bezuinigingen, maar het is wel te doen met wat ik nog steeds krijg van de overheid. Wat ik wel vreemd vind is dat als ik 10k meer ga verdienen per jaar, ik maar 30 euro meer hoef te betalen. Maar goed, andere discussie. Ik denk dat de bezuinigingejn de parttimers vooral raken, maar daar is ook meteen het probleem weer mee aangekaard: Vrouwen die na het krijgen van kinderen niet meer fulltime aan de slag gaan. Ik begrijp de behoefte om tijd met kinderen door te brengen goed, maar er is uitstekende opvang die goed te betalen is voor fulltime werkende mensen. En van goede kwaliteit ook nog. Kinderen leren veel op KDV/BSO en moeders krijgen de kans zichzelf te blijven ontwikkelen en onafhankelijk te blijven (voor mij ontzettend belangrijk!). En een werkende moeder is niet egoistisch. Een werkende moeder geeft haar kind de mogelijkheid tot een onafhankelijke ontwikkeling. En als je daar rust regelmaat reinheid en tonnen warmte en liefde aan toevoegt is er helemaal geen prbleem met fulltime werken! Ik vind juist de moeders die hun kind zo klrampachtig aan zich vastgeplakt houden soms (niet altijd) een stuk egoistischer. Maar goed, iedereen moet het op zijn eigen manier doen.

Ik wil ermee eindigen dat ik wel liever gezien had dat vrouwen nog beter werden gestimuleerd om fulltime te gaan werken, oa door een beter betaalbare kinderopvang. Maar het wordt nog niet onmoglijk gemaakt, dus dames: Stoer zijn en de schouders eronder! Geef het goede geemancipeerde voorbeeld aan jullie kinderen!!! En geef ze het recht om een eigen leven en wereld te ontwikkelen. Laat ze naar buiten kijken, het is goed voor ze. En voor jullie.

kinderopvan

Geplaatst door: ik ben reacties

misschien moeten de kinderdagverblijven de tarieven van de kinderopvang verlagen. de kinderdagverblijven maken heeel veeel winst door de inkomen de ze krijgen van de ouders en van de overheid. Ik ben zelf een ondernemer geweest in de kinderopvang en ik weet wat en hoeveel je kan verdienen in deze branche als eigenaar van een kinderdagverblijf.

Ach....

Geplaatst door: Aletta reacties

Ik ben alleenstaande moeder en kreeg in het verleden bijna 95% aan kinderopvang vergoedt. Nu zal het wat minder worden maar so what?!
Thuisblijven omdat ik meer moet bijdragen? Tuurlijk niet. Ouders die nu thuisblijven omdat ze meer moeten betalen vind ik onacceptabel.Gezinnen met 60.000 per jaar moeten 800 meer gaan betalen. Waar gaat dit over??? Ik verdien amper 20.000 en moet ook bijdragen maar mij hoor je niet!
Dus: gezeur van het hoogste niveau. We zijn gewoon verwend.

reactie van mij

Geplaatst door: bella reacties

Wees toch blij dat je werk heb. En als je kinderen straks naar de middelbare school gaat kan jij lekker door blijven werken. Het is investeren in je toekomst. Moeten dan mensen die 1 inkomen hebben meer belasting gaan betalen, zodat er steeds meer tweeverdieners komen. Laten die tweeverdieners maar eerst paar voor de kinderopvang werken want daarna kunnen ze lekker gaan genieten van hun riante inkomen. Sorry hoor. Ik probeer al jaren werk te vinden want ons inkomen gaat steeds minder worden. En dan lees ik al die berichten. Mensen besef toch dat jullie investeren in jullie toekomst. Laat een ander daar niet voor opdraaien, want die heeft al moeilijk. Tegenwoordig is het al moeilijk om met 1 inkomen rond te komen. Hou op met dat gezeur.

reactie van mij

Geplaatst door: bella reacties

Wees toch blij dat je werk heb. En als je kinderen straks naar de middelbare school gaat kan jij lekker door blijven werken. Het is investeren in je toekomst. Moeten dan mensen die 1 inkomen hebben meer belasting gaan betalen, zodat er steeds meer tweeverdieners komen. Laten die tweeverdieners maar eerst paar voor de kinderopvang werken want daarna kunnen ze lekker gaan genieten van hun riante inkomen. Sorry hoor. Ik probeer al jaren werk te vinden want ons inkomen gaat steeds minder worden. En dan lees ik al die berichten. Mensen besef toch dat jullie investeren in jullie toekomst. Laat een ander daar niet voor opdraaien, want die heeft al moeilijk. Tegenwoordig is het al moeilijk om met 1 inkomen rond te komen. Hou op met dat gezeur.

Bezuiniging kinderopvang treft werkende moeders

Geplaatst door: Frehahw reacties

Hopelijk bedoelt u toch 'Bezuiniging kinderopvang treft werkende OUDERS'?
Ik neem aan dat een magazine als Opzij er niet vanuit gaat dat in geval van bezuiniging op kinderopvang persé de moeder de taak van huispersoon op zich dient te nemen.

Bezuiniging kinderopvang treft werkende moeders

Geplaatst door: Cindy reacties

Het gaat niet ten koste van het salaris van de MOEDER, je betaalt als OUDERS de kosten voor kinderopvang uit het gezamenlijk inkomen mag ik toch hopen. Soms worden dingen duurder, dat geldt ook voor zaken als brood en benzine. Dat betaal je toch ook gezamenlijk? Ja, het is spijtig dat overheid er niet in slaagt goede en structurele maatregelen voor excellente kinderopvang te organiseren. Ja, het is jammer dat je netto meer gaat betalen. Maar stoppen met werken is het domst wat vrouwen (en mannen) kunnen doen: dat is korte termijn denken, niet investeren in je eigen ontwikkeling, arbeidsmobiliteit en je toekomstige inkomsten.

bezuiniging kinderopvang

Geplaatst door: zozan ozer reacties

WAAROM DOEN WE DAN OOK NIKS, WAAROM ALLEEN MAAR KLAGEN EN GEEN ACTIE VOEREN. WIJ KRIJGEN ONZE DERDE KIND IN NOVEMBER. STOPPEN MET WERKEN IS GEEN OPTIE WANT IK MOET MIJN KLEINTJES OOK VOEDEN,KLEDEN EN VERZORGEN MAAR DAT BETEKEND DAT IK 80 UUR PER MAAND WERK VOOR MAAR 400 EURO WANT DE REST GAAT NAAR OPPAS. EN DIE 400 EURO GAAT OP NAAR PRIMAIRE BEHOEFTES DUS OOK GEEN GELD VOOR IETS ANDERS. ZO WIL JE TOCH NIET LEVEN, IK ALS NEDERLANDSE BURGER ZORG VOOR MIJN GEZINSUITBREIDING EEN TOEKOMST VOOR NEDERLAND MAAR STANK VOOR DANKT. ALLEMAAL CORRUPT EN GROTE LEUGENAARS.

Kinderopvang

Geplaatst door: Ilse reacties

De Nederlandse overheid is al jarenlang de meest onbetrouwbare factor mbt kinderopvang. De kinderen zijn niet het probleem maar het georganiseer, het geouwehoer en het papierwerk eromheen wel. Toen ik bijna net zoveel verdiende als er naar de kinderopvang ging, ben ik freelance thuis gaan werken. Zodat ik kreeg wat ik verdiende. Werk nu parttime/freelance, prima combi. Zorg als vrouw c.q. moeder dat je het indien nodig alleen kunt rooien. Mannen zijn nl net als onze overheid... Veel geblaat, weinig wol.

kinderopvang

Geplaatst door: MJ reacties

Ik weet het niet meer hoor, jongste kind in de naschoolse opvang. Ik verdien 1200 euro met 34 uur werk en mantelzorgn voor mijn moeder van 85. Oudste kind naar MBO wat 25 km verderop is. Dat kost 154 euro per maand aan alleen reiskosten. Alle subsidies minder> ik was zwaar tegen moeders die thuis zaten maar ik denk er nu behoorlijk over na!

Kinderopvang

Geplaatst door: MJ reacties

Beste bovenstaanden, ik wil best een actie beginnen maar zou niet weten hoe! Dit kan zo niet verder!!! Ik ben ongewild alleenstaand maar ik snap dat er voor niet alleenstaanden ook behoorlijk wat gaat veranderen! Stop deze onzin!

KIND

Geplaatst door: Sanne reacties

IK ben ook alleenstaande moeder en ik weet dat het niet meer op te brengen is. Ik verdien 1200 euro per maand met 34 uur werken en moet 80 euro aan eigen bijdrage betalen. Dat gaat straks meer dan verdubbelen? Mijn oudste is veertien jaar oud, de middelste is elf en de jongste is vier. Hoe moet dit verder? Mijn zoon moet over een jaar naar het MBO wat mij honderd euro per maand aan reiskosten gaat kosten. De middelste moet zichzelf maar zien te redden? Nee dus!!!! Vrouwen van Nederland sta op! Protesteer.... Mannen die gaan scheiden trekken altijd aan het langste eind. Die van mij heeft alweer een nieuw kind, een groot huis en een nieuwe vrouw. Dat binnen een jaar! Super gedaan!

Bezuiniging kinderopvang

Geplaatst door: Student M (pedagogisch werker nv 3) reacties

Ik vind het belachelijk dat ze willen bezuinigen op de kinderopvang. Ouders kunnen het zo niet meer betalen. Sommige kinderen hebben het nodig om naar een kinderdagverblijf of een peuterspeelzaal te gaan. Ouders zullen op deze manier gedwongen worden om te gaan stoppen met werken, omdat ze de opvang van hun kind niet meer kunnen betalen. Zo zitten er weer veel mensen thuis zonder werk.
Wat de moeder van 2 zegt, dat het een slechte maartegel is, vind ik ook. Mensen die een laag inkomen hebben moeten ECHT veel moeite doen om geld te sparen. En nu moeten ze dan in 1 keer uit gaan geven voor de opvang van hun kind. En raken dan dus ook nog hun baan kwijt. Hier wordt dus echt geen rekening mee gehouden!.

bezuininging kinderopvang

Geplaatst door: Teresa reacties

Ik vind dat wij niet stil moet staan tegen dit ,we(moeders) moeten gewoon gaan klagen en starken,DIT KAN ECHT NIET,WAT ZE WILLEN GAAN DOEN.

kinderopvang onbetaalbaar

Geplaatst door: rosita hari reacties

hallo
ik ben het wel met een deel eens dat ouders die veel verdienen het kunnen veroorloven en wel zelf moeten bekostigen.voor de andere armoedzaaiers/alleenstaande ouder wordt er veel verwacht en MANTELZORGER zijn en een flink deel HUISHOUDEN en VOORRUIT willen komen in het leven/ en als het kan ook VERTEGENWOORDIGD op meerdere fronten zoals in SCHOOLBESTUREN en VRIJWILLIGER. oma zijn ineens geen goede oppas meer of ze moeten er ook voor betaald worden en hetzelfde geldt voor de pgb houders . daar moet voor alles betaald worden tegenwoordemn HOE DEED MEN DAT VROEGER toen er geen pgb was voor autistische kids. al de regelingen die van tijdelijke aard zijn zoals veranderingen van het ziekenfonds, van de belastingaftrek, van medicijnen die wel/niet meer worden vergoed, van het pgb budget, wel geen kinderbijslag etc
maakt ons leven er niet makkelijk op .maar zo is het spel dat noemt men politiek nederland is en blijft voor een deel een luilekkerland voor een aantal mensen MAAR GOED DAT ER GEDISCUSIEERD WORDT DAN WORDEN MENSEN AAN HET DENKEN GEZET

kwaliteit kinderopvang

Geplaatst door: MC reacties

Als de kwaliteit van de kinderdagverblijven niet zo onder de maat was, zou deze discussie heel anders zijn. Ik vind het echt heel erg om zo vaak een ander gezicht te zien bij het wegbrengen, ik vind het ook verdacht dat mijn zoon elke crèchedag exact twee uur slaapt en altijd 'zo gezellig' is. Ronduit triest is het dat als ik laat ophaal, ik een complete zoektocht moet ondernemen door het gebouw om ergens die laatste groep bij elkaar geveegde kleintjes te vinden met - jawel - alweer een vreemd gezicht. De dagverblijven laten iedereen voor de verlengde openingstijden betalen en verdienen daar lekker op. Ze leveren van 17.00 tot 18.30 geen echte opvang meer. De meeste leidsters zijn zijn naar huis. Laten we alsjeblieft hopen dat de branche door deze bezuinigingen betere kwaliteit gaat leveren, flexibeler wordt en eindelijk naar de wensen van ouders gaat luisteren.

Fulltime?

Geplaatst door: MR reacties

Ik wil toch wel even reageren op de opmerking dat er veel moeders parttime werken om de kinderen aandacht en opvoeding te kunnen geven, terwijl er prima opvang is (?????)Ja hallo, ik vind dat ik altijd nog zelf verantwoordelijk ben voor de opvoeding en ontwikkeling van mijn kinderen. Je kind hele dagen wegbrengen, en de opvoeding maar aan iemand anders over laten? Tja, het is een keus, maar zeker niet de mijne! En mocht de (parttime) opvang voor mijn kinderen te duur worden, jammer dan, maar dan blijf ik toch echt thuis. Zoek wel een "zwart"baantje om rond te kunnen komen, zo wil de regering het toch?

Emancipatie

Geplaatst door: Lot reacties

Het blijft me steeds maar weer verrassen hoe weinig geemancipeerd 'wij' vrouwen zijn. Vrijwel iedereen houdt hierboven een verhaal waarin wordt uitgezet hoe ernstig deze ontwikkeling is voor 'onze' banen. Een stuk hoger wordt door iemand al aangehaald dat het gaat om een toeslag voor de ouders en niet voor de moeders! Ook mannen hebben de mogelijkheid vaker thuis te gaan zitten en bij de kinderen te zijn. Onderzoeken binnen het onderwijs laten zelfs zien dat het voor kinderen erg belangrijk is vaker een man om hen heen te zien. Binnen de opvang en de basisschool komen, vooral jongentjes, in een veel te vrouwelijke omgeving.
Uiteraard snap ik het probleem opvang, maar laten 'wij'niet zomaar opgeven.

Andere oplossingen

Geplaatst door: Emma reacties

Nu de opvang duurder gaat worden, zijn wij op zoek gegaan naar een andere oplossing. Voor schoolgaande kinderen is dat goed te regelen. Op maandag dinsdag en donderdag gaat het om slechts enkele uren per dag. Met 2 andere gzinnen zijn we in gesprek om dagen te verdelen en goede afspraken te maken. Professionele opvang had altijd onze voorkeur, maar zoals we het nu aan het regelen zijn, is het ook prima. We zullen gaandeweg ondervinden hoe het in de praktijk werkt.

Bezuinigingen

Geplaatst door: student Rianne reacties

Ook Ik vind het belachelijk dat ze willen bezuinigen op de kinderopvang.Veel ouders kunnen door de geplande bezuinigingen de opvang niet meer betalen. Je bent dan aan het werk om je kind naar de opvang te kunnen laten gaan. Ik kan me voorstellen dat veel gezinnen gaan nadenken of het dan niet beter is dat 1 van hun thuis blijft bij de kinderen. En dan heb ik het nog niet eens over alleenstaande ouders! Die kunnen die keuze niet eens maken omdat ze alleen zijn.

Oproep

Geplaatst door: Brigit van Dam reacties

Ik ben voor een frans tv-programma op zoek naar een vrouw die gestopt is met werken vanwege de hoge kosten voor de kinderopvang, of die nu gaat stoppen. De camera-ploeg is nu in het land. Voor informatie bel 06-11128998. Bij voorbaat dank, mvg Brigit van Dam

werkende ouders samen tegen de bezuiniging

Geplaatst door: vereniging goedgeregeld voor werkende ouders reacties

Kinderopvang is 1 van de noodzakelijke elementen van een moderne samenleving die zowel mannen als vrouwen in staat stelt te zorgen en te werken. Dit kabinet geeft het signaal af dat kinderopvang overbodige luxe is. Geen vrouw maar ook geen man zou moeten stoppen met werken omdat de combinatie onnodig moeilijk of onbetaalbaar wordt gemaakt - daarom hebben wij als werkende ouders een vereniging opgericht die de belangen van werkende ouders (ja, ook vaders) opgericht. Wordt ook lid, en versterk onze lobby in Den Haag! www.vereniginggoedgeregeld.nl

bezuinigingen

Geplaatst door: Willy reacties

Dat op de kinderopvang wordt bezuinigd is jammer, maar wel logisch. Het is een enorme kostenpost voor de overheid. Nu kun je als werkende ouders je daar bij neerleggen en jezelf zielig vinden, zelfs denken om thuis te blijven. Er zijn echter 2 opties: betalen of je creativiteit gebruiken: Ga met andere ouders in zee en pas op elkaars kinderen! Verder leven de meeste ouders best heel welvarend: koop een kledingstuk minder of eet wat minder luxe, ga minder ver/vaak op vakantie, pak vaker de fiets, speur naar aanbiedingen of koop tweedehands kleding. Al met al: bekijk waar je op kan bezuinigen, en dat kan op jaarbasis om grote bedragen gaan! Verder wil ik graag nog even reageren op 'het niet fulltime werken van moeders'. Ik werk zelf 3 dagen en mijn kind van 8 maanden gaat 3 dagen naar de creche. Kinderen worden echt wel vermoeid door alle prikkels op de creche. Ik heb nu een blij en uitgerust kind aan het einde van de week. Ik ben dol op werken, en ik werk het liefst 5 dagen, maar het welzijn van mijn kind is belangrijker. Ik wens alle ouders veel creativiteit toe om de rekeningen te betalen!

bezuinigingen

Geplaatst door: mariska reacties

ik ben niet van plan om te blijven werken alleen voor de opvang.
zou het wel erg vinden voor me zoontje want voor zijn ontwikkeling is het wel goed samen spelen en delen met zijn leeftijdsgenootjes maar goed straks moeten we nog bij gaan leggen kan me werkgever net zo goed me loon naar het KDV storten.
Nee ik vind het echt bekrompen allemaal.
straks nog meer werklozen als mensen thuis gaan blijven kan de KDV ook wel sluiten.
maar goed waar hebben we het over ze doen toch wat ze willen.
creatief kan je wel ziin maar koop nu al bijna alles 2-dehands bestaat er ook derdehands dan?
s'avonds ook maar 2x brood eten ofzo want is niet alleen kdv maar ook ziektekosten, kinderbijslag, zorgtoeslag dit zo even uit me hoofd.

bezuinigingen

Geplaatst door: dus reacties

We hebben 3 kinderen en net boven gemiddeld 1-ste salaris. Opvang kosten 2-de salaris zijn meer dan 70% van het 2-de salaris.

Opgetelde maatregelen even snel doorgerekend komt neer op 2-de salaris = zinloos. Dit gaan we gewoon niet trekken.

Ik snap dit beleid niet. Eerst was de opvang niet te doen, toen ook met 3 kinderen wel en nu binnen 6 jaar wordt het weer anders. Ik snap best wat maatregelen, maar hier is geen eigen normale planning/afweging op te maken.

Wij hebben bijvoorbeeld e.e.a. ingericht zodat mijn vrouw kan omscholen. Nu moeten we dit op een laag pitje zetten en hiermee 1 dag 50% studie 50% werken eraf halen. Moet je werkgever dan ook nog goed vinden, anders zit je met een nog groter probleem.

Dit wazig beleid toont in ieder geval geen duidelijke visie. Met bezuinigingen heb ik niet zo'n probleem in deze tijden. Dit zijn structurele koerswijzigingen en geen bezuinigingen (voor onze situatie en inkomen).

bezuinigingen

Geplaatst door: hi vest reacties

De regering willen meer vrouwen aan het werk maar ze maken het niet makelijk om ook daadwerkelijk aan het werk te gaan. Het heeft geen zin als je al je verdiende geld meteen weer aan het kinderdag verblijf moet afgeven. We betalen allemaal genoeg belasting. En werkende moeders betalen ook belasting. En hebben ook recht op een werkend bestaan!
http://www.securitydirect.co.uk/acatalog/copy_of_Safety_Clothing.html

mensen die bruto netto niet begrijpen mogen niet meediscussieren

Geplaatst door: Matthijs reacties

Ik zie hier meerdere reacties waaruit blijkt dat mensen totaal geen benul hebben van het verschil tussen een bruto en netto salaris. Moeten we nu met dit soort mensen een discussie aangaan? 60.000 euro bruto = 36000 netto. 30.000 euro bruto = 24.000 netto + 6000 euro subsidie. Dus onze hoger opgeleiden verdienen maar 6000 euro netto meer dan lager opgeleiden. Mogen die dan even zeiken als ze er bijna een rug op achteruit gaan?

STAKEN

Geplaatst door: Werkende moeder reacties

IK VIND DAT WIJ ALLEMAAL MOETEN STAKEN!!!!! WE MOETEN DUIDELIJK MAKEN DAT HET NIET KAN WAT ZE WILLEN.

WIE DOET ER MEE. ZOWEL MOEDERS EN VADERS.

WIJ ZIJN TEGEN DE BEZUINIGINGEN KINDEROPVANG!!!!!

Die €5 klopt niet...er wordt alleen niet geindexeerd, blijft dus € 6.10

Geplaatst door: check de waarheid reacties

Wie van de redactie van Opzij maakt deze stukjes. Het klopt gewoonweg niet. Tuurlijk er gaat bezuinigd worden maar dan klinklare onwaarheden noemen als dat er geen 6,10 meer vergoed wordt maar max 5 euro..is toaal niet waar. Hoe het graag bij de feiten en ga geen Telegraaf maken van de Opzij, hoe het betrouwbaar. thnx
meer betrouwbare info over kinderopvang 2012
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/verandering-kinderopvangtoeslag-vanaf-2012

Ik vind het echt erg

Geplaatst door: Moeder van 2 reacties

door deze beslissing neem ik geen kinderen meer en heel veel kennissen en vrienden ookniet.. zal er over 20 jaar een nog grotere vergrijzings probleem zijn.. ik weet niet van andere maar ik heb nu al moeite om de kdv te betalen.. en denk ik soms is het niet beter om te stoppen??

of maak gewoon alles goedkoper

Geplaatst door: moeder van 2 reacties

Als we gewoon alles goedkoper maken net als vroeger, De boodschappen, de kldeing, de huur.. Dan reden we het misschien nog met 1 salaris!! Dan is er ook geen kinderopvangtoeslag meer nodig.. Man aan het werk Vrouwtje weer thuis.. ideaal! (ben nog steeds blij met me land)

veel fraude

Geplaatst door: werkende mama reacties

Toen ik net opvang nam.. betaalde ik 100 euro voor 3 dagen.. Ideaal!! dat werd telkens hoger.. en hoger.. vond het niet zo erg.. Tja opvang moet betaald worden.. Ik zat toen n og op school.. Toen ik verhalen horende van me medestudenten die alleen staande waren 45 euro voor 5 dagen opvang!! ik dacht Whaat!! ok dacht ik ze hebben veel minder geld.. Ik kreeg 750 studie (met lening) me vriend verdiende 1300 euro.. Hun kregen 1400 euro studie! en woonde gewoon thuis.. Als we vroeg klaar waren van school of een vrije dag haden.. rende ik naar de kdv om me kind om tehalen.. En die 2 dagen dat ik geen opvang had reisde ik heel het land af voor een opas die ik naturlijk ook betaalde. Van me medestudente weet ik dat ze haar kind elke dag bracht en ook gewoon lekker de stad in ging.. Ze belde me regelematig.. kom lekker shoppen breng je kind naar de opvang!! Ik natuurlijk nee.. Natuurlijk vind ik het logies dat zij minder betaald dan ik.. Maar vind het wel een heel groot verschil! en natuurlijk had dat kind gewoon een pa en die gaf haar genoeg geld voor het kind.. Soms vind ik mezelf Dom dat ik altijd eerlijk ben geweest.. EN nu moeten wij daarvoor opdraaien.. EN het gaat niet over 1 medestudente!! Ik kan er zo 5 a 6 opnoemen.. En weet zeker dat meer het zo speelde.. Dus dat ze meer op fraude letten ok.. Maar 2 verdieners hebben ook rechten.. Waarom moeten wij boeten..

Flexibeler

Geplaatst door: Charlotte reacties

Misschien beter om werkelijk afgenomen UUR de crèche te kunnen betalen, dat zou het voor veel ouders (en dus ook de overheid) goedkoper maken.

Nu moet je (bij de meeste kdv's) HELE dagen betalen, terwijl je halve dagen kan/moet werken of even niet werkt (zzp-er), vakanties. Bij het KVD betaal jij en de overheid elke dag voor 11 uur opvang!

Ik hoop dat de opvang organisaties flexibeler moeten worden, zodat zij ook hun steentje bijdragen aan een goedkoper en flexibelere oplossing.

Bezuinigingsmaatregelen 2012, makkelijker dan je denkt!

Geplaatst door: Christie Vermaesen, directrice Kinderopvang Klokje Rond te Veldhoven, www.klokjerond.nl reacties

Blij dat ik weer ergens bij een opninieblad mijn mening kan verkondigen. Het is en blijft een ongelooflijk verhaal. De regering bezuinigt maar nog steeds op de verkeerde plek. En om de grote kinderopvang tegemoet te komen zodat niet meteen alle ouders stoppen met werken, krijgt een gezin 140% vergoedt. Want yptja, er moeten nu eenmaal dagdelen betaald worden. Ik krijg daar echt een rolberoerte van. Hoe is het toch mogelijk? Zelfs na een bezoek aan het ministerie van Financien waarin wij als flexibele kinderopvang aangeven waar de bezuinigingen echt zitten, wordt er niets mee gedaan. Wat dan te doen, vraagt u zich misschien af? Pak de(grote) kinderopvang aan en verplicht ze tot uurtje factuurtje. Dat werkt, ouders hebben zelf de kosten in de hand en de kinderopvang kan hier ook echt mee uit de voeten. En kom als grote jongen of dame uit de grote kinderopvang nou niet met dat dat niet kan...dat kan wel! Personeel denkt heus mee, richt je organisatie flexibel in en ben modern. Wij doen dit al ruim tien jaar zo. Daarom hebben wij geen terugloop van klanten, integendeel, ze stromen binnen want allemaal hebben ze op dit moment het belangrijkste te doen: lekker zwanger zijn, onbezorgd bevallen en prettig weer aan het werk gaan terwijl hun kroost op een fijne, verantwoorde en betaalbare manier wordt begeleid naar een mooie wereld.

per uur

Geplaatst door: MC reacties

Helemaal eens met Christie Vermaesen. Heb in het buitenland ervaring gehad met een creche waarbij ik zelf de uren van de jongste kon bepalen. Prachtige oplossing: oudste naar school, jongste tijdens schooltijd op de creche. Kon ik vier of vijf dagen werken met betaalbare opvang en het mooiste was dat ik om 15.30 een uitgeruste peuter na zijn middagslaapje ophaalde en nog een paar uur zonder stress en haasten met mijn kinderen kon doorbrengen.

Le kinderbijslag

Geplaatst door: Le Chef reacties

Ik ben hier echt kankerblij mee

Ik gebruik internet als medium...

Geplaatst door: Freek reacties

...om uit de kast te komen. Bij deze verafschuw ik mijn homoseksualiteit niet langer.

Bezuinigingen kinderopvangtoeslag 2012

Geplaatst door: Margriet reacties

Ik heb net eens even bekeken hoeveel wij in 2012 aan kinderopvang meer gaan betalen per maand en toen kreeg ik een rolberoerte. Wij werken allebei (meer dan) 5 dagen en verdienen samen ongeveer 150.000 bruto per jaar. Mijn man is eigen baas, dus het kan ook zomaar eens minder zijn. Onze oudste gaat 5 dagen naar de opvang. Dat kost ons nu 1.000 netto per maand. Voor het eerste kind krijg je straks met ons inkomen geen toeslag meer, dus dat wordt 450 euro per maand meer betalen. Daarnaast krijgen wij binnenkort een tweede, die in januari ook 5 dagen naar de opvang gaat: gaat 1.100 per maand kosten. Voor 2 kinderen is dat dus 2.100 per maand netto. Wij verdienen niet weinig, maar hebben ook vaste lasten zoals een huis dat op dat inkomen is gekocht. Als er ooit ook nog een derde zou komen, is dit toch niet op te brengen? Mijn integrale netto salaris gaat dan op aan opvang. Het huis kunnen we dan niet meer betalen. Dure vakanties of hobby's doen we niet aan, dus wat lijft er en nog over? Ik vind werken heel leuk n gezond, maar als het je geld gaat kosten en je zet ook je kinderen nauwelijks meer, dan haak ik af!

werken is niet altijd het belangrijkst

Geplaatst door: een thuisblijfmoeder reacties

In plaats van alle moeders (en vaders) zoveel mogelijk te laten werken, moet er de mogelijkheid zijn om te kiezen om zelf voor je kind te zorgen. Welk kind vindt het niet fijn als mama (of papa) thuis is. Ikzelf heb nooit op de kinderopvang gezeten, mijn moeder was thuis. Heb nu zelf 2 kinderen en er bewust voor gekozen om voor mijn kinderen te zorgen en op te voeden (en ik deed mijn werk in het ziekenhuis met plezier). Natuurlijk gaan ze ook naar de peuterspeelzaal. Daar leren ze omgaan met leeftijdsgenootjes. Het leren delen en onafhankelijk zijn hoef je niet alleen te leren op de opvang. Ik ben ook een sociaal onafhankelijk persoon geworden zonder opvang. Ouders kunnen hun kinderen prima waarden en normen aanleren en als ze broertjes of zusjes hebben dan gaat dat delen ook vanzelf.
Eigenlijk zou de regering die mensen die thuis voor hun kinderen zorgen moeten helpen bij het opbouwen van het pensioen (voorkomen pensioengat). Nu ben ik bij mijn kindjes thuis en ik heb genoeg te doen. En misschien in de toekomst, als ze naar school gaan, kan ik gaan werken. Maar laat iedereen in zijn waarde welke keuze ze ook maken, werken of niet werken. Ooit iemand op zijn sterfbed horen zeggen: wat jammer dat ik niet meer heb gewerkt in mijn leven? Geniet van het leven nu het nog kan, kleine kindjes zijn snel groot.

kinderopvang

Geplaatst door: Gea reacties

In ben alleenstaand en heb een 50 % baan als slaapdienstmedewerker. Daarnaast heb ik altijd kunnen studeren (bv op maandag), kunnen stage lopen en werken. Ik heb dus een halve baan (50 %) is ongeveer 750,- tot 800,- euro. Ik heb hierbij geflext en verdien dan ongeveer 400,- tot 800,- er bij, maar met weinig zekerheid. Ook heb ik altijd veel geinvesteerd in mijn studies. Moet ik dan ook nog betalen (belastinggeld) voor ouders die allebei willen werken en de kinderen naar de kinderopvang brengen ?! Zij mogen toch ook wel wat investeren in hun eigen kinderen ?!

Good

Geplaatst door: Emma Sullivan reacties

Thx for the information i will use that, as it's very useful.


<p><a href="http://www.securitydirect.co.uk/acatalog/Body_Armour_and_Vests.html">Body armour</a> is a huge part of modern military as well as our local Police forces. <a href="http://www.securitydirect.co.uk/acatalog/Security_Vest2_.html">Stab proof vests</a> are no longer an option for Police in the UK, and in many parts of the world the same is true of <a href="http://www.securitydirect.co.uk/acatalog/Ballistic_Armour_Plates.html">bullet proof vests</a>.</p>
<p><a href="http://www.securitydirect.co.uk/acatalog/Lightweight_Anti_Stab_Vest.html">A stab vest</a> may save someone's life one day, it is just a shame they have to wear them!

hetkindercentrum.nl

Geplaatst door: Hans reacties

Ik houd mijn hard vast. Onze kinderen gaan naar “hetkindercentrum.nl” en deze vragen aanzienlijk meer dan de norm die door de overheid is gesteld. De directeur heeft daarnaast een speeltje; hij is hoofdsponsor van een grote landelijke volleybalclub. Als hij minder inkomsten krijgt zullen de nog betalende ouders meer moeten bijdragen om alle medewerkers en zijn hobby en medewerkers te kunnen betalen. Dit zal ongetwijfeld overal hetzelfde zijn.

mening

Geplaatst door: truus reacties

Tja wat een veranderingen, de diknekken die dit bedacht hebben blijven hen kop wel houden,terwijl ze het brood uit de mensen de mond uit aan halen zijn. Maar goed Nederland is aan het vergrijzen zeggen ze maar. Wordt de vrouw dan zo gestimuleerd om nog uperhaupt te kiezen voor kinderen. Een vrouw is in deze maatschappij nog alleen maar baarproduct een machine oftewel een robot, huishouden doen, het liefst 2 a 3 banen alles afdragen aan opvang en overheid. Kom niet aan met het geleur opvangregeling want je legt er met met meerdere kinderen knaken bij. Wat een stimulance om nog vrouw te zijn. Maar goed vrouwen van Nederland veel kindjes maken geen gehandicapte kindjes het moeten wel gezonde kindjes zijn want anders wordt je helemaal niet geholpen. Kunnen zij straks allemaal het vergrijsde Nederland helpen. Goh wat een kabinet. Geen gehuichel met handjes zwaaien op koninginnedag, mensen toch gooi meteen je loon / inkomsten / potomonix er naar toe. En dat is mijn mening. Nog meer klaar staan voor landen met schulden kunnen wij er weer voor gaan werken. Wat een land. Schaf gewoon alles af en vraag de baas meteen of hij/zij je loon naar de overheid wil overmaken is net zo makkelijk. Er is nog genoeg recht te trekken in het kabinet. Veel sterkte voor alle mensen die uitgeperst worden als een appelsien. Laat je niet gek maken, maar blijf sterk. Groetjes Truus

kinderopvang

Geplaatst door: jolanda reacties

Na lange tijd in het buitenland gewoont te hebben kom ik terug in NL met kind, ga fulltime werken 40 uur, aangezien we 1 oudergezin zijn.
Verdien 1500 euro netto p.m. Betaal 722 euro permaand voor opvang en krijg 568 eurp per maand. Vanaf 1 januari 2012wordt de opvang duurder 744 euro en toeslag minder 453 euro. Er moet dus 300 euro eigen bijdrage betaald worden. Ik heb vaste lasten per maand en houdt dus per saldo weinig over. Nu werk ik in de avonduren voor mezelf, om bij te verdienen zodat we gewoon onze dagelijkse boodschappen kunnen betalen. Waarom bezuinigen op de verkeerde plaatsen. Het is per saldo gunstiger om thuis te blijven, een uitkering aan te vragen en mijn kind meer zien en tlekker koffie drinken her en der. Maar zo zit ik niet in elkaar, maar kan wel door deze domme maatregelen de opvang volgend jaar niet meer betalen. Want simpel ik kan geen estra 150 euro missen want de bezuinigingen zijn niet alleen daar maar ook de zorgpremie gaat omhoog eigen risico etc. Dus thuisblijven zou in mijn geval beter zijn.

kinderopvang

Geplaatst door: jolanda reacties

Na lange tijd in het buitenland gewoont te hebben kom ik terug in NL met kind, ga fulltime werken 40 uur, aangezien we 1 oudergezin zijn.
Verdien 1500 euro netto p.m. Betaal 722 euro permaand voor opvang en krijg 568 eurp per maand. Vanaf 1 januari 2012wordt de opvang duurder 744 euro en toeslag minder 453 euro. Er moet dus 300 euro eigen bijdrage betaald worden. Ik heb vaste lasten per maand en houdt dus per saldo weinig over. Nu werk ik in de avonduren voor mezelf, om bij te verdienen zodat we gewoon onze dagelijkse boodschappen kunnen betalen. Waarom bezuinigen op de verkeerde plaatsen. Het is per saldo gunstiger om thuis te blijven, een uitkering aan te vragen en mijn kind meer zien en tlekker koffie drinken her en der. Maar zo zit ik niet in elkaar, maar kan wel door deze domme maatregelen de opvang volgend jaar niet meer betalen. Want simpel ik kan geen estra 150 euro missen want de bezuinigingen zijn niet alleen daar maar ook de zorgpremie gaat omhoog eigen risico etc. Dus thuisblijven zou in mijn geval beter zijn.

kinderopvang

Geplaatst door: Anna reacties

Ik ben een alleenstaande moeder die dus straks financieel het heel krap gaat krijgen. Ik ga zoals ik nu heb berekend 300% meer betalen. Ik zit qua inkomen in 1 van de laagste inkomens groepen en ik zou dus echt niet weten hoe ik die verhogen moet gaan betalen. Kinderopvang mag ivm de bezuinigingen best duurder worden....liever niet maar oke. 3x zoveel vind ik belachelijk. Ik heb financieel alles oporde, heb geen schulden, werk en kan door een superwerkgever de zorg voor de kinderen goed combinmeren en de overheid helpt alles lekker om zeep. Als je een inkomen hebt van 50000 per jaar krijg je zelfs nog een toeslag. Sorry maar die groep heeft dat nou niet echt nodig. Ik ben afhankelijk van de opvang en iedere 10euro is voor mij een boel geld. Bezuinigen kan ik niet meer. Als je 50000euro per jaar verdient kun je nog bezuinigen op etem, kleding, vakanties,... Ik niet. Ik ben uit bezuinigd....maar ik moet straks wel dit geld ophoesten iedere maand...ja en dan komen de andere prijsstijgingen er nog bij....ik zit al een week in de stress....

kinderopvang bezuinigen

Geplaatst door: kailey reacties

Jammer dat ik hier alleen berichtjes van ouders lees. ik ben zelf werkzaam in de kinderopvang en kan ook mijn baan kwijt raken omdat ouders thuis gaan blijven omdat de overheid het te duur maakt. Misschien verdienen kinderdagverblijven veel maar de werknemers zijn wel de laatste die er iets aan overhouden.
voor het salaris hoef je het in elk geval niet te doen! maar onbegrijpelijk dat ze wel miljarden euro's in hun eigen zak steken en bonussen weg geven maar degene die het hardst nodig hebben die laten ze in de steek. waarom altidj bezuinigen in de zorg?? bezuinig maar op de rijke stinkerds!!

ruilopvang

Geplaatst door: Anna reacties

Ik kreeg vandaag bij de Jonge gezinnenbeurs een folder van n nieuwe
website: www.ruilopvang.nl
Is bedoeld om opvang te ruilen met ouders in je buurt. Op die manier hoeft kinderopvang niets te kosten.

Prima die bezuinigingen!

Geplaatst door: Erik reacties

De bezuinigingen op kinderopvang zijn prima! Krankzinnig dat ik als alleenstaande, éénverdiener dus, er aan meebetaal om stellen een inkomen te bezorgen dat ik in mijn eentje nooit zou gaan verdienen. De grens van solidariteit ligt voor mij bij eigen keuzes. Kinderen zijn eigen keuzes, daar hoeft een ander niet aan mee te betalen.

Daarnaast het misbruik: Ik ken mensen die hun kinderen ook naar de opvang brengen als één of beide partners vrij zijn! Uiteraard zijn ze daar vrij in, maar dat de gemeenschap daar ook nog aan meebetaalt is waanzin.

Ook zijn de geboortecijfers in Nederland, het dichtsbevolkte land in Europa, te hoog. Mede door het enorm subsidiëren van kinderen krijgen.

Stoppen met die onzin. Volledige afschaffing van elke vorm van subsidie op kinderopvang. Eigen keuzes maken betekent zelf de lusten en lasten dragen.

bezuinigingen, Eric

Geplaatst door: Gea reacties

Even reageren op bovenstaande.
Ik denk dat er wel uitzonderingen zijn (alleenstaande ouders met een inkomen onder modaal).Zij kunnen dat geld maar moeilijk missen. Maar als het goed is krijgen zij ook alimentatie van de wederhelft.

Wat ik ook wel voor ben is dat op scholen een vorm van opvoedingsles komt : hoe ga ik met moeilijkheden om, normen en waarden, hoe maak ik bewuste keuzes, ook bij het stichten van een gezin met kinderen.

Hoeveel kinderen zie je niet in de hulpverlening (ik werk er in) terecht komen. Voordat je aan kinderen begint zou je minimaal aan een paar voorwaarden / eisen moeten voldoen (vaardigheden, financien ea). Dat klinkt heel zakelijk, maar in deze maatschappij is dat nu echt nodig. De boel onploft !!!.
Dus .... kinderopvang.... : mensen die voldoende (dubbel inkomen hebben kunnen wel veel MEER betalen. Moet ik voor hen dan gaan meebetalen ? Inderdaad, je hebt zelf de keuze gemaakt voor kinderen, investeer er dus ook in !Ben alleenstaande zonder kinderen, maar heb netto amper 1300,-

kinderopvang

Geplaatst door: Ad reacties

Ik hoor veel geklaag over bezuinigingen, ook over deze. Ik vind het zelf ook slecht, maar... iedereen die gestemd heeft op CDA, VVD of PVV moet hier zijn mond houden! En denk maar eens goed na op welke partij je volgende keer gaat stemmen!

kinderopvang

Geplaatst door: Eef reacties

Net de nieuwe tarieven binnen gekregen van kinderopvangorganisatie. Wij gaan nu op jaarbasis 720,- meer betalen terwijl wij 22 uur minder kinderopvanguren gaan afnemen. Dat is toch wel behoorlijk schrikken! Wij zijn bezig om andere opvangmogelijkheden uit te zoeken. Lijkt me ook niet goed voor de kinderopvangcentra. Zo om me heen hoor ik alleen maar ouders die dat doen. Die mensen hebben straks geen werk meer.

kinderopvang

Geplaatst door: Eef reacties

De 22 uur minder opvang op bovenstaand bericht is per maand. Tevens haal ik mijn kinderen om 17.15 uur op. Maar ik betaal tot 19.00 uur.

Kinderopvangtoeslag

Geplaatst door: Marjan reacties

Door de kinderopvangtoeslag stop ik ermee per 1 januari. Mijn man verdient goed en ik ook en kan makkelijk aan de slag, maar loont niet meer met 1 op de creche (900 euro netto) en 1 op de naschoolse opvang (600 euro netto) hou er zo weinig aan over en dat zou dan nog jarenlang betaald moeten worden, dan ben ik albijna bejaard, kan ik beter zelf gaan doen. Wel helaas van mijn pensioen, dat bouw ik niet meer op en ik loop een risico bij scheiding en overlijden van mijn man dat ik dan moeilijker aan het werk terug kom, maar ja WAARSCHIJNLIJK gebeurt dat niet.

Reactie op Eric

Geplaatst door: verbaasde man reacties

Beste Eric.... maar dan ook op alles toch????
niet meer mee betalen aan ww uitkeringen,asielzoekers,criminelen enz enz...
Beetje dom hoor!!!!

Algemeen

Geplaatst door: Tom reacties

Als 2 verdieners met kinderen zou je juist een extraatje moeten krijgen ipv een mes in je rug.
Wij zorgen voor werkgelegenheid in de opvang en onderwijs.Wij houden ons handje niet op om zorgtoeslag,ww-tje en alle andere subsidies te ontvangen.Wij betalen ons hier ook scheel voor.
en dan kan ik niet wat subsidie krijgen voor de kinderopvang???? Eric laten we dan maar inderdaad dat geweldige idee van jou uitvoeren.
Hoef ik niet meer mee te betalen aan de ww / zorgtoeslag / crimnelen in hun hotelkamertjes / asielzoekers enz. enz. wat zal ik een geld overhouden zeg.

reactie op Erik

Geplaatst door: Tom reacties

De bezuinigingen op kinderopvang zijn prima! Krankzinnig dat ik als alleenstaande, éénverdiener dus, er aan meebetaal om stellen een inkomen te bezorgen dat ik in mijn eentje nooit zou gaan verdienen.

Dat is jouw keuze Erik....Moet je maar geen vrijgezel blijven. Dus niet janken nou

Kinderopvang duurder? kies dan wel de beste!

Geplaatst door: Marc reacties

Er is een nieuwe site waarop je beoordelingen van kinderopvanglokaties kunt bekijken en invoeren. Dit helpt ouders opvang te selecteren die past bij hun wensen. Kinderopvang wordt duurder; kies dan door de verdwijnende wachtlijsten het beste voor je kind. Zie http://blijmetkinderopvang.nl.

kinderopvang

Geplaatst door: johan reacties

Hallo

Ik heb sind 1 jaar een wwb uitkering, heb hiervoor altijd gewerkt, maar ben door een scheiding alleen komen te staan met 4 jonge kinderen onder de 6 jaar, nu krijg ik iets van 1100 euro per maand aan uitkering, heb deze keuze zelf gemaakt omdat ik voor mijn eigen kinderen wilde zorgen ( ben overigens een man van 43 jaar ( nu wil de gemeente me weer aan het werk hebben, vind ik eigenlijk geen probleem, maar zit wel met de kinderen, in het kader van bezuinigingen moet ik aan het werk , nou laat me niet lachen, als ik nu aan het werk zal gaan dan betaald de overheid voor de opvang van mijn 4 jonge kinderen 3100 euro per maand bij een 40 uurige werk week dan, dat is 2000 euro per maand meer dan wat ze nu betalen, dus wat bezuinigingen. dacht dat je geen solicitatie plicht had totdat je kinderen 4 of 5 zijn , maar is dus niet zo.

bezuinigingen kinderopvang

Geplaatst door: Singa reacties

Marjan, het is toch veel waard altijd te blijven investeren in economische zelfstandigheid...

Geldt eveneens voor het verhaal van Johan. Voor zover hij stelt dat het voor de overheid goedkoper is als hij bijstandsgerechtigd blijft en geen gebruik maakt van kinderopvang, dat is natuurlijk niet zo. Als je gaat werken, betaal jij (en later ook nog eens je kinderen) die kinderopvangtoeslag in veelvoud terug. Ook voor jezelf is het een goede investering.

Je kan ook kinderopvang ruilen tussen ouders

Geplaatst door: Hanne van Essen reacties

Ik heb een website opgezet waarbij ouders onderling buitenschoolse opvang kunnen ruilen. Gratis en nog gezellig ook!
http://www.ucareforkids.nl

kinderopvang bij fulltime baan

Geplaatst door: werkende moeder met fulltime baan verdiend 125 euro per week reacties

De opmerking van opzij dat de opvangkosten duur zijn, maar dat slecht rekenen ook erg is, daar kan ik me wel in vinden.
Maar opzij werkt hier wel aan mee door alleen in te gaan op hoeveel de kinderopvang kost als je 2 of 3 dagen afneemt.
Feit is dat ik fulltime werk (40 uur) en 1930 euro netto overhoud in de maand. Mijn partner werkt ook fulltime.
Wij betalen voor 2 kinderen fulltime kinderopvang 1400 euro per 1 jan 2012 NETTO! Dat is dus na de teruggave van de belasting.
Simpele rekensom: ik werk fulltime voor 1930-1400 euro = 530 euro per maand.
Hoe motiveert dit om nog te werken?
Ik blijf wel werken want ik weet ook wel dat je uiteindelijk meer kans op de arbeidsmarkt hebt als je blijft werken en dat ik een leuke baan heb nu dus dat dat ook iets waard is, maar financieel gezien is het van de gekke dat je werkt voor 125 euro in de week.....

kinderopvang

Geplaatst door: marije reacties

Ook wij zijn dadelijk de dupe van de hoge opvangkosten. Ik ga noodgedwongen meer werken in de weekenden om de opvang nog te kunnen betalen. Extraatjes zitten er voor ons helaas niet in. Als ik dan hoor dat de opvangkosten bij onze buren (DE en BE) erg laag tot zelfs nihil zijn dan frustreert mij dat wel. Wij moeten echt krom liggen om aan het eind van de maand de eindjes aan elkaar te knopen. Ik begrijp best wel dat kinderen hebben duur is maar het kan toch niet zo zijn dat wij vrouwen massaal stoppen met werken?? Waarom staat er niemand op of volgt er geen demonstratie? Wij zouden als vrouw allemaal eens een dag gaan staken. Kijken hoe het dan gaat in werkend nederland!!

kinderopvang

Geplaatst door: lies reacties

Ook wij gaan er op achteruit.
We moeten 660 euro zelf betalen. Vorig jaar was dat 400.
Dus komen 200 euro per maand in de min... Wij houden per maand 89 euro over voor een paar schoenen of kapper of trui... tja
We dachten dat werken loonde.. iets opbouwen voor jezelf maar dat wordt zo onmogelijk! Opa's en oma's wonen te ver van ons vandaan dat is ook geen optie.

Misschien kinderen uit de klas opvangen na schooltijd. Zijn geen kosten aan verbonden. Dan moeten we dat maar doen.

Hoe overleven we dit jaar?


regering kort zichtig

Geplaatst door: me reacties

de regering kijkt alleen weer naar cijfers, zonder toekomst visie.
snap best dat we allemaal een stapje terug moeten doen, maar geef dan wel opties om het leefbaar te houden. verplicht de kinder dag verblijven om per uur opvang te kunnen afnemen, zodat de overtollige uren die je niet gebruikt ook niet betaald hoeven te worden, geef mensen die werken de optie als ze moeten reizen om voor de file uit te gaan bv. probleem is dat de meeste het nu goed geregeld hebben en door weer zo rare wijziging in het kabinet hun hele prive situatie kan wijzigen. Dus regering bezuinig waar je moet bezuinigen maar geef mensen wel een optie om het betaalbaar te houden, nu slopen jullie stukje bij stukje NEDERLAND

kort zichtig

Geplaatst door: me reacties

we pompen miljarden in bv griekenland en onze eigen wet geving kan niet eens gehandhaaft blijven, en dat is zo jammer. Al het geld wat daar heen gaat komt weer als bezuiniging op ons bord. Helaas door dat er door deze maatregel mensen stoppen met werken, komen de bezuiniging dus aan op de mensen die werken. denk dat het beste maaskantje steil is : IK BETAAL NERGENS MEER VOOR

Ik heb geen oplossing.

Geplaatst door: We reacties

Door dat alles al fors duurder werd moest ik al mijn appartement opzeggen en met mijn kind bij mijn moeder in gaan wonen. Ik zat in een traject van bijstand en deed een opleiding. Maar nu ik geen bijstand meer krijg heb ik als de sodemieter een fulltime baan gezocht ( en gevonden) en me opleiding helaas moeten laten vallen. Mijn moeder kan ons moeilijk gaan onderhouden. Maar met een loon van netto ongeveer 1100 euro per maand. 36 uur werken en dus vijs dagen kinderopvang voor vijf dagen per week gaat dit mij 400 per maand aan eigen bijdrage kosten. En nee, ik heb geen familie die op kan passen. Jemig 400 euro per maand kan ik ook niet betalen. Ik weet niet of ik dat ga overleven!!

l0l

Geplaatst door: Piet reacties

"Le kinderbijslag
Geplaatst door: Le Chef op 20-10-2011 08:42 reacties Ik ben hier echt kankerblij mee"

l000000000000l nice comment dude

Teruggang

Geplaatst door: Door reacties

Mijn man en ik verdienen goed, wij zijn van die tweeverdieners met twee keer modaal. In principe niets te klagen dus. En ik vind het ook helemaal niet erg om wat kwijt te zijn aan de kinderopvang. Het kost nu eenmaal geld en ik vind het belangrijk dat ze naar een leuke dagopvang gaan. Ik merk dat ze er wat aan hebben. Ik had het zelfs niet erg gevonden om in 2012 een paar tientjes extra te moeten gaan betalen. Maar het wordt met de bezuinigingen in 2012 echt wel erg.
Mijn kinderen gaan nu 2,5 dagen in de week en dat kost ons netto meer dan 600 euro. Dat is bijna 200 euro per maand meer dan vorig jaar. Dat is ook als je, net als wij, goed verdient gewoon belachelijk veel geld. Je moet wel de hoofdprijs verdienen wil dat geen zeer doen.
De kortzichtigheid van mensen die zeggen dat je als je kinderen krijgt je overal maar zelf voor moet opdraaien baart me zorgen. Hoe hadden ze dat voor zich gezien? Dat alleen de allerrijksten gebruik kunnen maken van kinderopvang? Kinderen en ouders horen bij onze maatschappij. Het is treurig om te horen zeggen dat ouders niet een beetje hulp mogen krijgen om te gaan werken. (overigens sla ik er nog steeds steil van achterover dat het vooral de vrouwen zijn die minder gaan werken.... ).
Ik ben helemaal voor inkomensafhankelijke bijdragen, maar doe het dan goed. Maak de kinderbijslag inkomensafhankelijk en investeer het geld dat je daarmee uitspaart in goede en betaalbare kinderopvang voor iedereen.

Wie betaalt

Geplaatst door: Door reacties

En dan nog wat. Waarom betalen vrouwen blijkbaar altijd de kinderopvang. Zorg er eens voor dat je man de kinderopvang betaalt of gooi je inkomen op een hoop en betaal daar de kinderopvang van. Of, nog beter, betaal allebei een gedeelte van de kinderopvang naar rato van je inkomen.
Jij werkt niet voor een inkomen minus de kosten voor de kinderopvang. Jullie werken samen voor een inkomen waar óók de kinderopvang van moet worden betaald.
En als er dan toch iemand minder moet werken omdat jullie denken dat dat beter is (hoewel ik denk dat werken altijd loont) kijk dan naar het werk van allebei.

Regels 2013

Geplaatst door: Jeroen reacties

We hebben sinds kort ook twee kinderen. Erg leuk en gezellig. We zaten nu te kijken naar de nieuwe regels voor 2013. Mijn vrouw verdient 2500 bruto/1700 netto voor full-time. Ikzelf verdien duidelijk meer. Kinderopvang kost 2840 voor de twee kinderen. Vanaf volgend jaar krijgen we 800 euro subsidie. Zoals je ziet, hoe minder mijn vrouw werkt, hoe meer we overhouden. Tja, dan krab je nog eens achter je oren, en bedenkt dat mijn vrouw met 2 dagen per week nog enigszins haar ervaring (en baan) houdt en we slechts 90 euro per maand voor die baan moeten betalen(!). Het is treurig, maar arbeid loont niet meer in dit land.

En what about vergrijzing?!

Geplaatst door: Nancy reacties

Ik begrijp niet hoe de overheid dit wil aanpakken. Het wordt net Engeland, geen kinderen nemen omdat er geen geld voor is. Hoe moet het dan later met al die vergrijzing? Wie gaat er nog werken als er geen nakomelingen zijn om dat te doen?! De subsidie voor kinderopvang is zo belachelijk weinig dat mensen wel tien keer nadenken voor er nog een bij te nemen en het dan toch niet doen. Ach ja, we vinden het allemaal vast niet erg om straks overspoeld te worden met Chinezen die wél volop in groei zijn. Of misschien gaan we met zijn allen emigreren naar Zweden ofzo. Wat blijft er over van Nederland vraag ik me af.

Geen onzin je gaat er aan gebukt

Geplaatst door: claire reacties

Ik ben al gestopt je kan van 860 per maand geen 325 bij leggen voor het kinderdagverblijf anders kom je in de schulden ,die dat wel kunnen petje af maar hebben dan waarschijnlijk steun van hun familie of een partner of een hoger inkomen... een andere verklaring zou ik dan niet kunnen bedenken
De regering heeft tien jaar lang verkeerd ons geld geinfesteerd alleen geven ze dat niet toe en alles is duurder geworden behalve de lonen!!!

pffff hoge kosten

Geplaatst door: Margo reacties

Tja belachelijk wat je nu moet betalen ik ben zo blij met een oppascentrum bij ons in de buurt ,het was alsof ik en m'n partner werkte voor de crech.
Nu betalen we 498 euro netto per maand en kunnen we onze kleine meid ma/t/m vrijdag tussen 07:00 en 19:00 uur langs brengen zo vaak als we willen brengen Super oplossing

@margo

Geplaatst door: Dirk reacties

Beste Margo ,kunt u mij vertellen waar u kind naar toe gaat want als ik het ff snel bereken kost het nog geen 2 euro per uur ,graag reactie

Solidariteit kost wat

Geplaatst door: Hanneke Kouwenberg reacties

Zoals velen al gesteld hebben: de maatschappij is gebaat bij een nieuwe generatie, en dus zijn maatregelen die het krijgen van kinderen bevorderen, logisch. Ook vrijgezellen en bewust-kinderlozen hebben jongeren in de maatschappij nodig - al is het maar omdat toch iemand je incontinentieluier moet kunnen (en willen) verschonen als je eenmaal oud en verschrompeld aangekomen bent in het verpleeghuis.
Het gekke is dat ik niemand in het gehele kader van 'opvangkosten die de pan uitrijzen' heb gehoord over de toegenomen belastinginkomsten - want die zijn er natuurlijk ook bij een arbeidsparticipatie! Bovendien: een werkend individu bouwt sociale zekerheid op - en is dus minder afhankelijk van allerlei uitkeringen en subsidies. Ook daarvan heb ik nergens kunnen teruglezen dat het een rol gespeeld heeft in de overwegingen.
En dan de vrouwen die (wellicht) massaal minder gaan werken. Het gekke is: iedereen weet dat trouwen in gemeenschap van goederen de 'foolish option' is, maar eenmaal in dat huwelijk handelen we wel volgens een vergelijkbaar dwaas principe: degene die het minst verdient per uur, gaat minder werken als er meer opvang nodig is - en vaak is dat de vrouw. Je zou ook kunnen zeggen: de minst verdienende heeft zijn opbouw in pensioen en sociale zekerheid des te harder nodig. Blijkbaar wordt dat argument aan veel te weinig keukentafels ingebracht...

Kinderopvang kwaliteit

Geplaatst door: Peeters reacties

Ik heb zelf op een kdv gewerkt op de naschoolse opvang en zou er zelf niet voor willen betalen. Mooi weer maar de kinderen zitten binnen. Knutselen alleen met een hoop tegenzin van de leiding. Dvd opzetten of de Wii aanzetten doen ze dan weer wel.

niemand snapt 't hier

Geplaatst door: Anoniem reacties

Als ik aan mensen vertel dat ik gestopt ben met werken vanwege de kosten voor kinderopvang, snapt niemand wat het nu echt inhoudt. Wij hebben 3 kinderen <4 (dus 3x dagverblijfkosten) en eentje van 4 (dus BSO), dat kost mij veel meer per dag dan ik op een dag kan verdienen. Ik krijg dan reacties als: "Je houdt niet veel over, maar wel je baan", maar ik houd niet niks of weinig over, ik moet fors BIJBETALEN om te gaan werken, dat is toch absurd!! Nu ben ik thuis, en overweeg een thuisstudie, maar daar kom ik met het drukke huishouden niet aan toe. Hoe kan ik mezelf nu nog ontwikkelen en voorbereiden op de toekomst als ik weer kan/mag werken? Ik ben jaloers op veelverdieners die opa's/oma's hebben die gratis opvang verlenen, het eten klaar hebben staan na werktijd, maar vooral die iets meer van de wereld zien dan het eigen huishouden. Een slimme meid (hoogst mogelijke opleiding gevolgd) is op haar toekomst voorbereid, ahum...

reactie op John

Geplaatst door: renzo reacties

Idd John. Het is hermans keuze hier te wonen. En invloed uit te oefenen en een andere mening dan jij te hebben. Het is zo'n dooddoener jouw opmerking. Immers, het betekent dat het ook jouw keuze is in dit land te wonen... ook als regels veranderen. dus hoef ook jij je niet druk te maken, want emigreren kun jij ook. je opm slaat als een boemerang op jezelf terug...

kinderen

Geplaatst door: Gerda reacties

T Is allemaal politiek, politiek geleuter. Denk na, logisch en eerlijk.
De regering stimuleerde in eerste instantie de vrouwen om zich te ontwikkelen, te gaan werken, zodat een ieder in zijn behoefte / onderhoud kon voorzien. Nu is het weer zo dat de trend van het denken is : 1 inkomen (voldoende inkomen) per gezin. Tja, tegenwoordig moet je daar al blij mee zijn, want de instroom naar de WW groeit. Ik ben alleenverdiener en vind het niet kloppen dat ik zou moeten meebetalen aan ouders die voldoende inkomen (dubbel) hebben om de chreche te betalen.
Ik houd mijn hart vast; het studeren is straks ook alleen maar voor gezinnen waar voldoende geld aanwezig is en niet voor mensen die geen geld hebben.....

kinderopvang en werken

Geplaatst door: van der meulen reacties

ben ik nou gek, ik werk en wordt aangevuld door de bijstand. ik betaal kinderopvang eigen bijdrage wat dus betekend dat ik meer kosten heb dan een alleenstaande moeder die niet werkt. vraag ik een tegemoetkoming aan, wordt deze ingehouden door de belasting. dus lood om oud ijzer. Ik betaal nu om te kunnen werken, heb minder inkomen dan wanneer ik niet zou werken en kan al niet rondkomen. Dit is erg motiverend om te blijven werken als alleenstaande moeder.

[reageren]

Hanna Bervoets wint Opzij Literatuurprijs 2012!

5 artikelen

Opzij op iPad

Download de Opzij-app in de appstore voor € 3,99 per editie. Voor Opzij-abonnees is hij gratis!