Top fotoagenschap Getty Images accepteert geen gephotoshopte foto’s van vrouwen meer

Op 1 oktober j.l. werd in Frankrijk een wet van kracht die voorschrijft dat, als foto’s gephotoshopt zijn, dat er duidelijk bij vermeld moet worden.

Of het van invloed was op het besluit van Getty Images om geen gephotoshopte foto’s van vrouwen meer te accepteren is niet duidelijk maar hoe dan ook: Getty Images, een van de grootste fotopersbureaus ter wereld, besloot vanaf 1 oktober nog een flinke stap verder te gaan.

Getty’s stap geldt niet voor al het bewerkte materiaal, het gaat voorlopig alleen om afbeeldingen van vrouwen die groter, kleiner, smaller, verder of anderszins zijn bewerkt.

Getty zegt daarmee een actieve rol te willen spelen in het beeld in de media waaraan veel mensen zich vervolgens denken te moeten conformeren. Het is in de mode – en cosmetica-industrie eerder regel dan uitzondering dat er flink aan het beeld van vrouwen wordt gesleuteld. Vooral jonge vrouwen hebben er last van: het onmogelijk om aan dat beeld te voldoen en dat heeft z’n invloed op hun zelfvertrouwen.

Getty is een belangrijke leverancier van de media (ook de cover-foto van het oktobernummer van OPZIJ werd door Getty geleverd) maar invloed op de inhoud van advertenties heeft het agentschap natuurlijk niet. Voor advertentiecampagnes vinden speciale shoots plaats, dat materiaal is van de adverteerder.

Het zou een hele mooie volgende stap zijn als de media nu zelf besluiten alleen nog maar advertenties met gephotoshopte modellen te accepteren als de advertentie daarvan tot in detail melding maakt. Dat zou pas een echte revolutie zijn.

De afbeelding boven dit bericht is afkomstig uit een experiment onder 18 freelance-ontwerpers in 18 landen die het verzoek kregen om aan de hand van één foto aan de slag te gaan. Aanpassen aan de culturele voorkeuren in hun land, dat was de opdracht. 

%d bloggers liken dit: