Jeroen Smit: ‘Om tunnelvisie tegen te gaan moet een directie divers zijn, per definitie’

Door Marije van Rest

Het enthousiasme van zijn middelbare schooldocent zette hem aan tot een studie bedrijfskunde. De jeugdliefde voor een meisje maakte dat hij daarvoor naar Groningen ging. The rest is history, kunnen we haast wel zeggen, want bedrijfsjournalist Jeroen Smit (1963) maakt zich inmiddels al ruim dertig jaar druk over (het gebrek aan) leiderschap in het Nederlandse bedrijfsleven. Smit maakte naam met zijn fameuze boeken Het Drama Ahold (2004) en De Prooi (2008). Van dat boek, over de val van ABN AMRO aan de vooravond van de economische crisis, werd zowel een tv-serie als een toneelstuk gemaakt. Vorig jaar verscheen zijn boek Het grote gevecht over Unilever-topman Paul Polman. Hij pleit al jaren voor corporate leiderschap dat meer maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt.

Lees erover in de nieuwe OPZIJ, het zomernummer. Koop OPZIJ in de winkel of bestel OPZIJ via de website.

Neemt u een jaarabonnement voor € 41,50? Dan krijgt u Hedy d’Ancona’s nieuwe boek ‘Vrolijk verval’ cadeau.

%d bloggers liken dit: