#WomensWednesday: Zeynep Dag

Op woensdag portretteren we een inspirerende vrouw. Deze week: Zeynep Dag. Sinds 2017 CEO & Creative Director van het merk Alzúarr. In 2019 richtte ze bovendien haar eigen business en fashion academy op. Volgens onze redacteur Eva de meest feministische vrouw die ze kent, en zij kan het weten.

Op de basisschool kreeg Zeynep Dag het advies om vmbo te doen. “Dan kun je later kapster worden ofzo” werd er tegen haar gezegd. Toch voelde ze zelf vanaf dat moment dat ze iets anders wilde, ze wilde onafhankelijk zijn. Ze droomde dan ook al van jongs af aan om haar stempel te zetten in de mode-industrie. Zeynep heeft geen makkelijke jeugd gehad, ze werd veel gepest. Na de middelbare school ging ze naar de kunstacademie.

Hoogste hakken
“Op de kunstacademie had ik het idee dat ik kledingontwerper wilde worden. Maar een docent vroeg me: ‘Zeynep, waarom loop jij altijd op hoge hakken?’ Ik antwoordde dat ik het gewoon mooi vond, maar hij dacht dat er meer achter zat. En dat is ook zo: voor mij stralen hoge hakken kracht uit. Zelf trek ik op mijn slechtste dagen mijn hoogste hakken aan, dan voel ik me direct beter. En dat is een gevoel dat ik met alle vrouwen wil delen,” aldus Zeynep.

Onze redacteur Eva van Wolven kreeg les van Zeynep. Ze vertelt: “Tijdens mijn mbo-opleiding aan het SiNTLUCAS weet ik nog exact het moment dat Zeynep kwam binnenwandelen, onze nieuwe docent grafisch vormgever. Wanneer zij het lokaal binnenkwam hing er meteen een bepaalde energie. Ze straalde positiviteit en kracht uit, en was toen al vastberaden om een succesvol eigen schoenenmerk te starten. Ik zelf als onzekere meisje destijds keek dan ook tegen haar op. Ze vertelde elke keer glunderend waar ze op dat moment mee bezig was, en wat haar plannen waren voor de toekomst. Triest genoeg werd er toen al achter haar rug om gepraat. Klasgenoten vonden haar uit de hoogte en waren ervan verzekerd dat Zeynep het toch niet zou gaan maken.” Ze konden het niet meer fout hebben

Kracht & explosie
Een paar jaar later (2017) richt ze haar eigen merk Alzúarr op. Het merk staat voor de sterke vrouw die durft te laten zien wie ze is. Schoenen zijn een vorm van kracht en expressie. Met de diverse karakters en door het uitgesproken design kun je laten zien wie je bent.

Eva vertelt: “Ik weet nog dat ik dat jaar een berichtje ontving van Zeynep via Facebook. Of ik als model wilde meelopen met haar éérste echte show. Ik was door het dolle heen en voelde me speciaal. Dus uiteraard zei ik ja. Een paar maanden later was het dan zo ver. Haar eerste ontwerpen werden onder andere door mij geshowd in het Art’otel in Amsterdam.”

Vanaf dat moment is het balletje gaan rollen en bewees ze dus ook het tegendeel aan al die mensen die niet in haar geloofden. Rihanna kocht de halve collectie en ook celebrities zoals Kylie Jenner en Naomi Campbell zijn tot op de dag van vandaag hélemaal weg van haar ontwerpen. En geef ze eens ongelijk.

%d bloggers liken dit: