Janina zette een zuivellijn op de markt van melk van koeien die hun kalfje bij zich mogen houden

Janina van der Drift begon met haar bedrijf Kalverliefde, een zuivellijn van biologische melk van koeien die het kalfje bij zich mogen houden, omdat het dierenwelzijn haar aan het hart ging. Het is niet bij iedereen bekend dat kalfjes meteen worden weggehaald bij hun moeder, met alle nadelige gevolgen van dien. De eerste pakken van de melk liggen sinds afgelopen Dierendag in de supermarkt.


“Ik ben geen activist,” begint Janina.  Ze is geen tegenstander van het nuttigen van dierlijke producten, zolang het dier een goed leven heeft gehad. “Ik denk dat melkkoeien het over het algemeen goed hebben in Nederland en geloof oprecht dat boeren van hun dieren houden en er goed voor zorgen.” Desondanks ging het haar als moeder en dierenliefhebber aan het hart dat kalfjes bij hun moeder direct na de geboorte worden weggehaald en in een andere ruimte opgroeien. De melk is immers voor menselijke consumptie, en niet voor het kalfje. Het scheiden van moederkoe en kalf heeft negatieve gevolgen voor de mentale en fysieke gezondheid van een kalfje.
Niet iedereen weet dit en ook zijn niet alle mensen zich bewust dat koeien alleen melk geven als ze zwanger zijn of net een kalfje hebben gekregen. Net zoals bij mensen dus.

Kalfje bij koe
Van de 15000 melkveehouders zijn er 45 boeren die het kalfje uit intrinsieke motivatie bij de moederkoe houden. Janina: “Ik ging me erin verdiepen en kwam in contact met een melkveehouder die me alles vertelde over het proces. In eerste instantie wilde ik die melk voor mezelf kopen, maar uiteindelijk was het idee om zelf een lijn op de markt te brengen als het alternatief voor mensen die dierenwelzijn belangrijk vinden. Ik werk nu samen met 3 kleine melkveehouders die maximaal 50 koeien houden. De melk wordt apart opgehaald, naar een fabriek gebracht en vanuit daar naar de supermarkt.” Je kunt Kalverliefde bij Albert Heijn kopen. Bijzonder is dat Janina geen agrarische achtergrond heeft. Ze werkte jarenlang in de marketing en sales voor grote bedrijven als Unilever en Douwe Egberts. Ze nam ontslag bij haar werkgever om al haar tijd in Kalverliefde te stoppen.

Goed gevoel
Sinds de lancering ontvangt ze mailtjes van andere melkveehouders die meer informatie willen hebben over Kalverliefde. “Het is de manier om je bedrijf future proof te maken. Ik hoop hiermee een beweging in gang te zetten.” En hoe smaakt de melk? “Eigenlijk precies hetzelfde, maar dan houd je er een goed gevoel aan over,” lacht Janina.

%d bloggers liken dit: