‘Weg met de Pink Tax’ strijdt tegen duurdere producten voor vrouwen

Vaak kun je van een product een mannen- en vrouwenvariant kopen. Voor scheermesjes geldt dat de zwarte meestal voor mannen is, en de roze variant voor vrouwen. Leuk allemaal, maar als je de prijskaartjes vergelijkt is het roze scheermesje voor vrouwen vaak zo’n 50 cent duurder. En dat terwijl de producten verder niet verschillen. Dat moet anders vindt Weg met de Pink Tax.

En er zijn meer voorbeelden te noemen van de zogenoemde pink tax: het verschil tussen de geur Armani Gio homme en femme is €27.90. De goedkoopste variant van mannendeodorant van Fa is €3,09 en die voor vrouwen €3,69.

Traineeship
Afgelopen december is de campagne Weg met de Pink Taks gestart door Anouk, Djoeke, Jozan, Merel en Pieke; 5 meiden die verbonden zijn door het Issue Killers traineeship. Ze vertellen: “Tijdens dit traineeship hebben we ons 12 weken over een maatschappelijk onderwerp gebogen. Gemotiveerd om een maatschappelijk issue aan te pakken zijn we om de tafel gegaan om na te denken waar we nou echt mee willen afrekenen. Al snel werd de Pink Tax genoemd.”

Dit kan toch niet?
Ze vervolgen: “Na gesprekken met een aantal onwetenden was het zaadje geplant en heeft het onderwerp ons niet meer losgelaten. In gesprekken met vrienden, familie, caissières, maar vooral met elkaar beseften we steeds meer: dit kan toch niet?! Vrouwen krijgen minder betaalt én betalen dus meer voor producten die worden gericht op vrouwen.” Half december ging de campagne online. Je kunt een petitie tekenen die de dames gebruiken voor een actie.

Teken hier de petitie.

%d bloggers liken dit: