1001 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis - Els Kloek

2/2015
Welk boek zou iedere vrouw gelezen moeten hebben? Op die vraag geeft maandelijks een gastauteur antwoord. Dit keer kiest Irma Boom, bekend grafisch ontwerper voor 1001 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis van Els Kloek.

Het onderwerp van 1001 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis intrigeerde me meteen. Toen Els Kloek mij benaderde om het omslag voor het boek te ontwerpen was ik direct enthousiast en nieuwsgierig. Mijn kennis over betekenisvolle Nederlandse vrouwen beperkte zich tot Aletta Jacobs en Marga Klompé en ik wilde graag meer te weten komen. Dat is gelukt, het boek opende voor mij een wereld: vrouwen waren niet alleen weldoeners maar ook soldaten en avonturiers, politieke vernieuwers, gifmengsters - en nog zoveel meer. Kloek’s boek geeft een breed beeld over vijf eeuwen vrouwen die in hun tijd de moed en durf hadden om iets te doen. Vrouwen die in de formele geschiedenis nauwelijks of geen plaats hebben gekregen.

Dat maakt dit boek zo belangrijk. 1001 Vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis is een boek waarin vrouwen de hoofdrol spelen, waarin vrouwen uit alle sociale klassen aan bod komen. De digitale versie, de website, heeft nauwelijks bezoekers, maar het boek is een voltreffer. Het bewijst dat het papieren boek relevantie heeft. De 1 miljoen woorden zijn gedrukt op lichtroze papier. Per eeuw worden er vrouwen in kleur afgebeeld, wat ook nog eens de veranderende mode laat zien. Van hoog gesloten kragen tot diepe decolletés. En wat opvalt is, is dat pas in de twintigste eeuw de vrouwen op de foto’s de mond open hebben, de eeuwen daarvoor gesloten! Zelf ben ik door dit boek alerter geworden op de aanwezigheid van vrouwen in de boeken die ik maak.

Benieuwd geworden naar het boek? Je bestelt '1001 vrouwen uit de Nederlandse geschiedenis' hier in onze shop

Door Redactie / 13-02-2015