De blauwe draad - Anne Tyler

4/2015
Anne Tyler schrijft over het familieleven, over moeders die een tikje vreemd zijn, over hardwerkende vaders. Over kinderen die opgroeien, zich afzetten tegen hun ouders en zich desondanks nooit helemaal kunnen losmaken van het ouderlijke nest.

Anne Tyler (Minnesota, 1941) fileert al bijna vijftig jaar de meanderende levens van Amerikaanse, in het zuiden van de Verenigde Staten gesitueerde, middenklasse gezinnen. Met een vleugje ironie, met compassie en vaak balancerend op de grens van inleving en sentiment. Roman nummer twintig van haar hand heet De blauwe draad, en is weer een typische ‘Tyler’. In minder dan vierhonderd bladzijden weet de auteur de geschiedenis van drie generaties Whitshank te portretteren, met als kern de eigenaar van een bouwbedrijf, Red, en maatschappelijk werker Abby. Van hun vier kinderen is Denny het probleemgeval. De college dropout, per ongeluk jong vader en vaak spoorloos, houdt de gemoederen aardig bezig. En als hij dan na maanden weer opduikt, wordt hij als vanzelfsprekend weer opgenomen binnen het gezin. Praten doen de Whitshanks niet.

Irritaties zijn er wel, in overvloed, maar die worden impliciet getoond. Via dubbelzinnige vragen, stekelige opmerkingen of ‘ik heb gehoord dat …’-dialogen. Desondanks moddert de familie door en doet iedereen alsof hij gelukkig is. Ondertussen leert de lezer via flashbacks dat ook een generatie eerder, bij de stamvader van de Whitshanks en zijn echtgenote van alles mis was. Tyler lijkt bijna te suggereren dat het maken van ongelukkige relatiekeuzes erfelijk is.

De blauwe draad is een onvolmaakte en langdradige roman, om maar een flauwe woordspeling te gebruiken. De personages zijn best eendimensionaal en oninteressant en hun handelen wordt onvoldoende psychologisch geduid. Met name Denny, het zwarte schaap, mist scherpte. Waarom hij telkens verdwijnt (is hij homo? Verslaafd? Crimineel? Jaloers op gezinsleden? - er wordt van alles gesuggereerd) blijft tot het eind toe onduidelijk en waarom hij ineens weer opduikt ook. Het heimwee restaurant en Ademlessen (bekroond met de Pulitzerprijs) waren hoogtepunten in Tylers familiedramagenre. De blauwe draad is echter net zo dun als de titel suggereert.

Meer lezen? Je bestelt de blauwe draad  hier in onze shop

Door Lies Schut / 19-03-2015