De oorlog heeft geen vrouwengezicht - Svetlana Alexijevitsj

Boekenclub - Recensie

5/2016

Een verzameling van de menselijke ziel, zo noemt schrijver Svetlana Alexijevitsj haar boek vol getuigenissen over de Tweede Wereldoorlog.

In het Rusland van de jaren vijftig, zestig, zeventig en tachtig gingen verhalen over de Tweede Wereldoorlog en de rol van Russische soldaten daarin, gepaard met anekdotes over moed, onverschrokkenheid, deugd en heldendom.

Verhalen over het leed dat mensen elkaar in oorlogsstrijd aandoen, bereikten niemand, ook journalist Svetlana Alexijevitsj (inmiddels 67) niet. Want over dood en verderf, over hoe wanhoop het slechtste in een mens naar boven haalt, durfde men domweg niet te vertellen: daar gaf het communisme geen ruimte voor. Alexijevitsj wist na twee jaar leuren dit boek in 1985 toch te publiceren, toen de wat ruimdenkender Gorbatsjov net aan de macht was. Ze verkocht er sindsdien twee miljoen exemplaren van.

Met De oorlog heeft geen vrouwengezicht, in 2002 herzien en aangevuld met eerder door haarzelf en de censor weggelaten fragmenten, schreef Alexijevitsj een moedig boek. Ze wilde het echte verhaal van een oorlog, diens helden en slachtoffers vertellen en ze koos ervoor de vele vrouwen die ooit aan het front hadden gestreden, aan het woord te laten. Natuurlijk spraken deze vrouwen niet zomaar met haar. Er ging tijd overheen, eer ze hun vertrouwen wist te winnen. Maar als ze spraken, kwamen de meest gruwelijke getuigenissen naar boven. Zoals die van een soldate die, wanneer haar om voeding huilende zuigeling bijna haar bataljon verraadt, weet wat haar te doen staat: haar baby onder water houden in het moeras dat ze doorwaden. ‘Geen gehuil meer…’

De oorlog heeft geen vrouwengezicht is een verzameling getuigenissen zo schrijnend en intiem, dat de oorlog vervaarlijk dichtbij komt. Alexijevitsj zelf zegt het zo: ‘Ik verzamel de menselijke ziel.’

Meer lezen? Je bestelt De oorlog heeft geen vrouwengezicht hier in onze webshop

Door Femke van Wiggen / 23-04-2016