En nooit was iets gelogen - Ellen Heijmerikx

5/2015
Geheimen lopen als een rode draad door Heijmerikx’ romans. Voor haar nieuwste dook ze in die van Spanje.

In 2009 brak Ellen Heijmerikx (1963) door met Blinde wereld, een beklemmende, autobiografisch getinte roman over een sektarische geloofsgemeenschap, de Noorse Broeders. Met haar debuut won ze de Academica Literatuurprijs. De auteur wist waarover ze het had: zelf groeide ze in een soortgelijke omgeving op. Dat het in haar derde roman ook over geheimen gaat, over ‘niet zien’ en ‘niet mogen’, blijkt al uit de titel: En nooit was iets gelogen. Deze keer draait het om de gevolgen van de Spaanse Burgeroorlog voor ‘kleine’ mensen, een voor een Nederlandse auteur ongebruikelijk onderwerp.

Lang is er door de betrokkenen over gezwegen, maar de laatste jaren blijken de verschrikkingen tijdens het bewind van dictator Franco steeds vaker het onderwerp van een jongere generatie (vooral) Spaanstalige auteurs. Het ijzig hart van Almudena Grandes is daar een sprekend voorbeeld van. Heijmerikx heeft als Hollandse die schizofrene periode terdege onderzocht. Daarnaast roert ze religieuze dwalingen aan, wat aansluit bij de thematiek van haar eerdere werk.

Op zijn sterfbed in Nederland biecht de Spaanse gastarbeider Pepe aan zijn echtgenote zijn grootste trauma’s op. Intense armoede, de zoektocht naar een vaderfiguur, angst vanwege de dictatuur en het systematische misbruik door de katholieke kerk blijken zijn leven te hebben gekleurd. ‘In het klooster ben ik de weg kwijtgeraakt,’ bekent hij, terwijl hij juist dacht daar veilig te zijn. Ook zijn vrouw Juanita heeft het als dochter van een rondreizend acteursechtpaar onder Franco niet makkelijk gehad.

Sferisch is En nooit was iets gelogen sterk. Heijmerikx weet als geen ander te beschrijven wat angst met mensen doet. Om haar werk naar een hoger literair niveau te tillen, riep ze de hulp van dichter Jos Versteegen in. Zijn copla’s (traditionele Spaanse gedichten over het leven, vaak met een luchtige draai), verraden een behoefte aan verdieping. Dat is Heijmerikx gelukt. En nooit was iets gelogen bevestigt (opnieuw) haar vakmanschap als schrijver.

Meer lezen? Je bestelt 'En nooit was iets gelogen' hier in onze shop

Door Lies Schut / 04-05-2015