In ongetemde staat - Roxane Gay

3/2015
In Ongetemde Staat is een heftig boek, om niet te zeggen: een klap in je smoel.

De Haïtiaanse jurist Mireille Jameson wil in haar geboorteland met haar Amerikaanse man Michael en hun baby Christophe naar het strand rijden. Ze wordt uit de auto gesleurd en ontvoerd, niet ongewoon in Haïti. Omdat haar vader de enorme som losgeld niet wil betalen – hij heeft zijn vermogen vanaf de grond opgebouwd met keihard werken – is Mireille dertien dagen lang overgeleverd aan een groep mannen met aan het hoofd een gefrustreerde machtswellusteling die zichzelf ‘de commandant’ noemt. Dertien dagen, honderden boekpagina’s lang, wordt ze gemarteld, verkracht, uitgehongerd en vernederd. Totdat er niets meer van haar over is. Het zinnetje ‘Ik ben niemand’ wordt een mantra voor Mireille.

De beschrijvingen van de wreedheden zijn zeer gedetailleerd. Schrijver Roxane Gay (1974), die zelf als tiener slachtoffer was van een gang bang, laat niets aan de verbeelding over. ‘Toen er bijna niets meer van zijn sigaret over was, drukte hij de brandende punt tegen mijn buik en draaide hem rond tot mijn lichaam dat vuur doofde.’

In deel één, getiteld Nog Lang en Gelukkig, beschrijft Gay het leven van Mireille voor de ontvoering en de kidnapping zelf. Dat deel gaat ook over liefde en afkomst, het verschil tussen Michael en Mireille, Amerika en Haïti en ook over de belabberde omstandigheden waarin de ontvoerders zijn opgegroeid.

Er Was Eens, deel twee, gaat over de moeizame verwerking van het trauma, over Mireille na de ontvoering. Een film over Mireilles leven is in de maak. En dan schrijft Gay: ‘Mensen zijn dol op waargebeurd drama, zolang ze denken dat het ver van hun bed is.’ Gay zet de lezer één zin lang neer als ramptoerist. Onterecht. Geen moment blijft het drama ver van je bed. Als je het boek uit hebt, ben je tot op het bot gemotiveerd om je eigen integriteit te bewaken.

Meer lezen? Je bestelt 'In omgetemde staat' hier in onze shop

Door Maartje den Breejen / 31-03-2015