Manderley voor altijd - Tatiana de Rosnay

4/2016

Tatiana de Rosnay, de Franse bestsellerauteur van onder meer Haar naam was Sarah gooit het in haar nieuwe boek over een heel andere boeg: ze vertelt het levensverhaal van Daphne du Maurier, een van de meest geliefde schrijfsters van de vorige eeuw.

Het is een kleine twintig jaar geleden, maar ik herinner me het nog goed. Mijn docent Engels op het VWO legde me kalm uit dat het ‘eigenlijk niet de bedoeling was’ om een roman van Daphne du Maurier op mijn lijst voor Engels te zetten. Want ‘wat Du Maurier geschreven heeft, kun je toch geen literatuur noemen.’

Hoewel Daphne du Maurier (1907-1989) een van Groot-Brittanniës meest gelezen schrijfsters is en haar romantische verhalen vol suspense legendarisch zijn – denk aan Jamaica Inn en Don’t Look Now en het door Hitchcock verfilmde Rebecca en The Birds – werd er lang een beetje lacherig gedaan over haar intellectuele kunnen. Dat ze vol overgave een verhaal kan vertellen en in staat is een omgeving – hoe klein ook, al gaat het om het huis van Manderley in Rebecca – te doen leven, kon niet genoeg zijn.

Ergens moet dit herkenbaar voelen voor Tatiana de Rosnay, die internationaal doorbrak met Haar naam was Sarah, waarin ze het verhaal vertelt van het Joodse meisje Sarah dat vlak voor ze met haar ouders opgepakt wordt in hun Parijse woning haar jongere broertje opsluit in een kledingkast. Meer dan vijftig jaar later ontdekt een Amerikaanse journalist wat zich destijds heeft afgespeeld. De Rosnay werd ‘oorlogskitsch’ verweten.

In Manderley voor altijd schrijft De Rosnay de biografie van Daphne du Maurier, en dat doet ze op haar eigen wijze. Ze schrijft geen ‘gangbare’ biografie, er is geen voetnoot te bekennen. Wel brengt ze het levensverhaal van Du Maurier alsof ze dat van een romanpersonage neerzet, om het vervolgens zo nu en dan te onderbreken om te vertellen over haar zoektocht naar Du Maurier, in archieven en op de plekken van haar hart, die in Fowey, Cornwall liggen. Zo schets ze een uiteindelijk gloedvol beeld van het meisje dat haar moeders liefde zocht en haar vaders liefde had, van de moeder die niet zonder schrijven kon, van de oerkracht die niet zonder haar omgeving in Fowey kon. Zo zegt ze eens, over haar huis Menabilly: ‘Ik schaam me er een beetje voor, maar ik geloof dat ik meer van “Mena” hou dan van mensen.’

En dat is ook wat Du Mauriers romans, kitsch of niet, misschien zo intrigerend maakt.

Meer lezen? Je bestelt Manderley voor altijd hier in onze shop nu met korting voor €17,50.
Door Femke van Wiggen / 21-03-2016