Overal vogelzang - Evie Wyld

5/2016

Jakes kudde wordt schaap na schaap aan stukken gereten op de afgelegen boerderij. Dan weet de lezer het wel: het is hommeles in Overal vogelzang.

‘Nog een verminkt, leeggebloed schaap.’ Vanaf de eerste zin weet je dat het hommeles is in het tweede boek van de in korte tijd zeer succesvolle Britse schrijver Evie Wyld (1980). Overal vogelzang is een duistere whodunit, over Jake Whyte, die in haar eentje op een afgelegen boerderij woont op een naargeestig eiland voor de Engelse kust. Daar leeft ze teruggetrokken met haar hond en kudde schapen, die langzaam slinkt omdat iets of iemand het op de beesten heeft gemunt. Elke paar nachten wordt er een schaap aan stukken gereten.

Jake verdenkt een groepje opgeschoten jeugd, maar in de bossen schijnt zich ook een of ander duister wezen schuil te houden. Ondertussen voelt ze zich de hele tijd bespied: regelmatig schrikt ze op van een schaduw of een geluid, alsof iemand met zijn nagel over een muur gaat. Naast de koelkast hangt een bijl voor het grijpen en slapen doet ze met een hamer onder haar kussen. De constante dreiging die in de lucht hangt, is zeer beklemmend. Als lezer vraag je je af wat Jake ertoe drijft om voor een dergelijk bestaan te kiezen. Maar ook: hoe komt ze toch aan die enorme littekens op haar onderrug?

De hoofdstukken in het boek verspringen van Jakes huidige leven op het eiland, dat chronologisch verteld wordt, naar haar verleden in geboorteland Australië, beschreven van haar volwassenheid naar kindertijd. De kracht van dit boek zit ’m in deze ingenieuze vertelstructuur, niet zozeer in Wylds schrijfstijl. Want die is wel erg to the point. Zodra het enigszins kan, begint er iets te bloeden. En ruikt het onder een zeildoek waar de zon lang op heeft gestaan, naar ‘warm plastic’. Door de meeslepende cadans tussen heden en het steeds verder weg liggende verleden, word je onvermijdelijk steeds dieper in het moeras van Jakes leven gezogen. Om erachter te komen dat haar stoere schapenboer-façade uiteindelijk vooral gestoeld is op een universeel gevoel van kwetsbaarheid.

Meer lezen? Je bestelt Overal vogelzang hier in onze shop

Door Lies Schut / 25-04-2016