Underdog - Elfie Tromp

4/2016

Een boek met too much information dat tegelijkertijd grappig en te vies is om te lezen. Een aandoenlijk boek is het ook, Underdog.

Underdog, de tweede roman van Elfie Tromp (1985), is een misselijkmakend boek – letterlijk. Maar ook heel grappig. Het speelt zich af tegen de achtergrond van het hondenfokkerijwezen, een wonderlijke business. Voordat je het in de gaten hebt verdwijnt er een vinger in een hondenanus, wordt de prostaat van het beest ‘gekieteld’, klinkt er een ontevreden blaf en spuiten er dikke klodders hondensperma in een opvangtuitje. ‘Het zaad is goud waard.’

Om in deze wereld te kunnen werken, heb je een sterke maag nodig. Rein, die wat probeert bij te verdienen in de kennel van zijn familie, heeft die niet. Hij moet al kokhalzen als hij een vuilniszak vol opgeschepte drollen dichtknoopt. Rein is een treurig geval, hij weet zich niet echt staande te houden in de wereld en sluit zich het liefst op om dag en nacht World of Warcraft te spelen. Zijn zus Adelien daarentegen is kordaat en ambitieus.

Als de fokkerij in financiële problemen komt, bedenkt zij dé oplossing:  ze moeten naar Australië, om daar het megazaad van dekreu Future Legend van de Diamond Dogskennel (niet de enige David Bowieverwijzing in het boek) te bemachtigen. Ondertussen kunnen ze dan meedoen aan de World Dog Show die daar wordt gehouden, met hun reu Marquis de Sade, die wacht met het bespringen van een teef tot de laatste dag van haar loopsheid, omdat dan ‘de vulva alweer een eind is gekrompen.’ Het zoveelste gevalletje too much information.

Gelukkig bestaat Underdog uit meer dan dit soort fijntjes opgediste ranzigheid. Op Rosenboomsiaanse wijze zijn alle pogingen van de personages om iets te maken van hun leven gedoemd te mislukken. Rein zoekt liefde bij Karin, een kankerpatiënt in de palliatieve fase, Adelien probeert wanhopig zwanger te raken van haar man. Maar juist de  uitzichtloosheid van hun situatie brengt bijzondere, onvermoede krachten in hen naar boven. Hierdoor is Underdog, waarmee Tromp genomineerd was voor BNG Bank Literatuurprijs, behalve misselijkmakend en grappig, uiteindelijk vooral een aandoenlijk boek.

Meer lezen? Je bestelt Underdog hier in onze shop

Door Arjan Reinders / 01-03-2016