Vlinders in november - Audur Ava Ólafsdóttir

4/2015
Elf talen beheerst ze, de ik-persoon in de IJslandse roman Vlinders in november. Maar in de taal der liefde kan ze zich minder makkelijk redden.

Thornsteinn, haar man, vindt haar kinderlijk en onbereikbaar en maakt daarom een eind aan de relatie. Jammer eigenlijk wel, vindt hij. ‘Misschien had je een baby moeten krijgen.’ De eigengereide vrouw vindt juist van niet. Daarmee lijkt het thema van deze roman meteen duidelijk: de baby als zingever voor relatie en vrouw. Terwijl die laatste dit idee de middelvinger geeft. Het verhaal van Audur Ava Ólafsdóttir gaat vervolgens met Thornsteinn mee. Er is iets niet goed met deze wispelturige vrouw, zo blijkt. Iets met haar verleden.

De vrouw besluit in haar eentje een autotrip te maken. Maar dan komt haar hartsvriendin met een dringend verzoek: of haar zoontje mee kan. Het is een jochie van 4, doofstom, even vreemd als de ik-persoon. Zijn ze aanvankelijk nog tot elkaar veroordeeld, gaandeweg raken de twee op elkaar ingespeeld. De band wordt innig, liefdevol en tot slot mag de opvangmoeder vaststellen dat ze wel degelijk moedertalent bezit. Heel fijn, maar Ólafsdóttir laat je achter met het gevoel dat die eigenzinnigheid van de hoofdpersoon niet veel anders was dan (geneeslijke) onmacht. In de slothoofdstukjes laat ze haar lezers verder in de puree zakken. Letterlijk, met een hele reeks recepten, die uit het niets lijken te komen. Desalniettemin vliegt Vlinders in november al sinds 2004 in het IJslands en Engels met honderdduizenden over de toonbank.

Meer lezen? Je bestelt Vlinders in november hier in onze shop

Door Ed Roest / 11-04-2015