Zachte riten - Marja Pruis

4/2016

Het proza van Marja Pruis prikkelt en ze begeeft zich graag in de man-vrouwverhoudingen. In Zachte riten doet ze dat ook, een boek waarin het onder de oppervlakte broeit.

Poëzie is een soort surrogaat-liefdeswetenschap, lezen we in Zachte riten, de nieuwe roman van Marja Pruis, die met Kus me, straf me de shortlist van de AKO Literatuurprijs haalde en redacteur is bij De Groene Amsterdammer. De schrijver die excelleert in zinnelijk proza en graag de rafelige man-vrouwverhoudingen verkent, begeeft zich in dit boek op bekend terrein: die van de kunst, van het liefhebben en van de (literatuur)kritiek.

De roman gaat over dubbele bodems in de poëzie en de wetenschap, over de vage grens tussen bedrog en oorspronkelijkheid, over man-vrouwpercepties en de crossovers daartussen. En dat in een academische omgeving waarin veel gedacht en geïnterpreteerd wordt, maar desondanks veel onduidelijk blijft.

Docent tekstanalyse Guusje Bouhuys geeft poëzie-analyse aan een groepje weinig inspirerende studenten. Toch weet ze bij de jonge mensen binnen te dringen met haar colleges, waarbij ze vooral intuïtief te werk gaat. Abraham de Winter, hoogleraar aan het instituut, vraagt haar de docent Leon in de gaten te houden, verdacht van plagiaat. Ze laat zich daartoe verleiden, terwijl ze, zo blijkt later, heimelijk een relatie met hem onderhoudt. Ondertussen worstelt ze met een verdwenen broer en de vroegtijdige dood van een vriendin.

Als in een impressionistisch kunstwerk zet Pruis de grote lijnen uit. Onder de oppervlakte, ondertussen, broeit het. Hoe beter je kijkt, hoe meer je ziet. De waarheid laat zich echter niet kennen. Cruciaal in het boek is het dubbele perspectief: het op twee verschillende manieren iets beschouwen, zoals de hoofdpersoon dat doet als ze het werk van Cézanne in het Metropolitan Museum of Art in New York bestudeert.

‘Het gaat niet om snappen,’ houdt de docent haar studenten steeds voor. Deze uitspraak lijkt ook de gedachte achter Zachte riten. Pruis’ proza prikkelt, als altijd, maar door onuitgewerkte verhaallijnen en gesuggereerde geheimen wordt nooit écht een statement gemaakt

Meer lezen? Je bestelt Zachte riten hier in onze shop

Door Lies Schut / 21-03-2016