Carmen Laforet - Nada

1/2015

Welk boek zou iedere vrouw gelezen moeten hebben? Op die vraag geeft maandelijks een gastauteur antwoord. Dit keer kiest Sigrid Johanisse, nationaal expert Digitale Agenda voor de Europese Commissie voor Nada van Carmen Laforet.

In 1939 gaat Andrea, een jonge vrouw van 18, naar Barcelona om literatuur te studeren. Vol verwachting over haar nieuwe toekomst komt ze 's avonds met de trein aan in Barcelona. Een stad waar de bewoners zich herstellen van de gevolgen van de verscheurende Spaanse burgeroorlog en die in dat jaar zijn onafhankelijkheid heeft verloren onder de dictatuur van generaal Franco.

Andrea, hoofdpersoon in Carmen Laforets Nada, krijgt onderdak in het huis van haar familie, waar ze niet meer is geweest sinds ze een kind was. Langzaam wordt ze de beklemmende wereld in getrokken van de grootouders, ooms en tantes. Mensen die hebben moeten overleven, in vier jaar oorlog half verhongerd zijn en zeer argwanend naar de mensen om hen heen kijken. Het familiehuis verwordt tot een symbool van geestelijke claustrofobie, bewoond door mensen die het gebrek aan liefde en hoop vooral op elkaar afreageren. Wat het leven alleen maar ellendiger maakt.

Nada gaat dan ook over ‘het niets’ en hoe mensen zich daarin staande houden ten koste van elkaar. Over het leven onder de middelmaat en het onvermogen om daar boven uit te stijgen. Tenzij je andere keuzes maakt. Het boek beschrijft daarmee ook de verscheurdheid van een bevolking en de angst voor de dictatuur, zonder het zo te benoemen.

Carmen Laforet schreef Nada op haar 23ste en een jaar later ontving ze de premio Nadal, de belangrijkste Spaanse literatuur prijs. Dat is an sich al bijzonder, maar nog opmerkelijker is dat de jonge Laforet haar roman schreef in 1943; ze ontsnapte aan de censuur onder Franco, doordat ze herkenbaar de sfeer beschrijft, maar nergens letterlijk de vinger wijst naar de politiek. Nada is een heroïsch en bevrijdend boek, in meerdere opzichten.

Meer lezen? Je koopt 'Nada' hier in onze shop

Door Redactie / 14-01-2015