De les - Fleur Boose

1/2015
Hubertus komt na jaren weer voor de klas te staan als leraar klassieke talen. Hij is aangenomen op het gymnasium waar hijzelf ooit leerling was. Hubertus denkt terug te zijn in zijn biotoop en floreert als hij de aandacht van zijn leerlingen kan grijpen, want ‘zonder hartstocht rest niets dan bloedeloosheid’.

Toch is er iets zeer duidelijk niet in de haak. Tussen zijn fixatie op kleine vanzelfsprekendheden en neurotische gedachtegangen schemert door dat zijn carrière niet zomaar stil heeft gelegen. Hubertus wekt afkeer en wantrouwen op, maar soms ook een bedroevend medelijden. Zo heeft hij een multomap met aantekeningen voor hoe je je gedraagt in het bijzijn van (on)bekenden en schept hij een masochistisch genoegen in klein ongemak: een splinter in zijn vinger, het lipje van een blikje dat in zijn vlees snijdt. En wat is er met de jongensnamen Michiel, Marcel en Miklas? Hebben die iets te maken met het Oudgriekse gebruik van oudere mannen die opgroeiende jongens onder hun hoede namen, zodat ze elkaar konden bezielen?

De lezer heeft zijn vermoedens, maar Boose weet de spanning tot op het laatst vast te houden en laat je achter met diepe twijfel. Waarom blijf je tot het bittere eind sympathie voelen voor deze duistere figuur? Fleur Boose is vertaler bij de Europese Commissie in Brussel en voormalig journalist en communicatieadviseur. Ze debuteert begin 2015 met de overtuigende roman De les. Als lezer ben je direct zo ongemakkelijk dicht bij de hoofdpersoon dat je hem bijna kunt ruiken, voelen. Hubertus moet van zichzelf vaak diep ademen naar zijn onderbuik om zich rustig te houden. De lezer adviseer ik hetzelfde te doen; het unheimische gevoel dat je bekruipt bij het lezen van dit boek is gerechtvaardigd.

Benieuwd geworden naar 'De les'? Je bestelt dit boek hier in onze shop

Door Merel Blom / 29-01-2015