1/2015

De Nederlandse bruid - Jessica Lutz

De roman De Nederlandse bruid begint met een vechtscène, waarin de hoofdpersoon met haar hoofd op de stenen gebeukt wordt, in een poging haar om te brengen. Die gruwelijke vooruitblik geeft een inktzwarte ondertoon aan het verhaal dat zo optimistisch begint.

De Nederlandse archeoloog Emma vertrekt met haar Turks-Koerdische echtgenoot Serheng, die in Wageningen landbouwkunde heeft gestudeerd, naar zijn geboortestreek in Oost Anatolië. Daar zal hij zijn vader als clanleider opvolgen. In het achtergebleven gebied, waar de boeren arm zijn, de vrouwen niks voorstellen en kinderen nauwelijks naar school gaan, heerst nog een gezagsstructuur die gestoeld is op een eeuwenoud feodaal stelsel. Met alle corruptie en afhankelijkheid van dien.

Overlopend van optimisme, idealisme en het geloof dat liefde alle verschillen kan overwinnen, willen Serheng en Emma er meer welvaart en ontwikkeling brengen. Maar hun vernieuwingsdrang stuit op weerstand die vele malen dieper gaat dan ze kunnen vermoeden en die hen uit elkaar dreigt te spelen. Even ben je als lezer door dat heftige begin bang dat De Nederlandse bruid het zoveelste voor de hand liggende liefdesverhaal zal zijn over de onmogelijkheid van een gemengd huwelijk. Maar hoewel die strubbelingen vanzelfsprekend óók aan de orde komen, is de roman gespeend van alle mogelijke stereotiepe oost-westtegenstellingen.

Schrijver Jessica Lutz was dan ook jarenlang correspondent voor het NOS Journaal (en andere media) in Turkije en was getrouwd met een Turk. Ze kent het gebied door en door, maar laat zich niet verleiden tot journalistieke zendingsdrang om zaken aan de kaak te stellen. Het fictieve verhaal blijft leidend, waardoor De Nederlandse bruid leest als een thriller. Een
geëngageerde thriller, waar je ook nog iets van opsteekt.

Meer lezen? Je bestelt 'De Nederlandse bruid' hier in onze shop

28-01-2015