Een vrouw in Berlijn

1/2016
Welk boek zou iedere vrouw gelezen moeten hebben? Op die vraag geeft maandelijks een gastauteur antwoord. Dit keer kiest documentairemaker en auteur Sunny Bergman voor Een vrouw in Berlijn.

De schrijfster van Een vrouw in Berlijn wilde koste wat kost anoniem blijven. Haar dagboekaantekeningen, die geschreven zijn tussen april en juni 1945, vertellen het persoonlijke verhaal van een vrouw die probeert te overleven terwijl het Russische leger Berlijn bevrijdt, ofwel bezet. De Russische soldaten wilden de rekening van de oorlog vereffenen en verkrachten en mishandelen op grote schaal Duitse vrouwen.

Dit is een belangrijk boek omdat geschiedenis herschreven wordt, en dan nu eens niet vanuit het perspectief van ‘de overwinnaar’. Anoniem, de auteur, schrijft zakelijk, intelligent en invoelbaar over hoe ze van dag tot dag overleeft. Ze probeert eten te vergaren door te plunderen, te ruilen en allround vernuftig te zijn. Naast de voortdurende honger vormen de groepen losgeslagen jonge Russen, die de Duitse vrouwen als oorlogsbuit zien, de grootste bedreiging. De enige manier om enigszins het vege lijf te redden, is ‘het liefje’ te worden van een hoge officier.

Als de bezetting voorbij is en Anoniems vriend na zijn terugkeer van het front haar dagboek leest, wil hij niks meer met haar te maken hebben. Hij zegt: ‘Jullie zijn een stel schaamteloze teven bij elkaar geworden, hier in huis. Merken jullie dat dan niet?’ Na publicatie in de jaren vijftig wordt Anoniem verguisd in Duitsland. Sowieso waren de verkrachtingen door de Russen tijdens de bezetting een taboeonderwerp. En een vrouw die ook nog eens beschrijft hoe ze tijdens die periode seks heeft uit strategische motieven, puur om te kunnen overleven? Totaal onacceptabel. Het was slut-shaming tot de max.

Het boek mocht pas na haar dood heruitgegeven worden. De reacties op de eerste uitgave waren simpelweg te heftig.

Meer lezen? Bestel 'Een vrouw in Berlijn' hier in onze shop
01-01-2016