Elisabeth Leijnse - Cecile en Elsa. Strijdbare freules

1/2016
De ene zus publiceerde een roman die succesvoller was dan het werk van Couperus, de andere zus wilde de eerste vrouwelijke jurist van het land worden. Cécile en Elsa, twee zussen van adel, bevonden zich volop in de eerste feministische golf begin twintigste eeuw. Elisabeth Leijnse schreef een boek over hun opvallende levens.

Emancipatie, kunst en wetenschap: de adellijke zusjes De Jong van Beek en Donk hebben een in alle opzichten rijke jeugd, die deuren opent en hun talenten aanspreekt. De oudste dochter Cécile (1866-1944) mengt zich als feminist in het politieke debat van haar tijd. Ze schrijft een immens populaire emancipatieroman, Hilda van Suylenburg, over een vrouw die met succes een drukke baan als advocaat combineert met een gelukkig gezinsleven. Haar roman verkoopt rond het fin de siècle beter dan het oeuvre van Couperus, die naar men aanneemt – ten onrechte overigens, aldus de biograaf van de freules – één van zijn hoofdpersonen op Cécile baseerde.

Na de publicatie van haar roman scheidt Cécile van haar steenrijke maar labiele man, en wordt ze journalist in Parijs. Ze schrijft nog een roman, maar met de jaren raakt haar literaire werk in de vergetelheid. Het jongere zusje Elsa (1868-1939) doet ondertussen, onder druk van Cécile, een poging de eerste vrouwelijke jurist van het land te worden.

De zussen bevinden zich middenin de eerste feministische golf en bewegen zich tussen sleutelfiguren als Aletta Jacobs. Ook andere invloedrijke historische figuren als Gustav Mahler, Lodewijk van Deyssel en Herman Gorter komen voorbij. Elsa trouwt met de (overspelige) componist Alphons Diepenbrock en start de allereerste logopediepraktijk in Nederland. Wanneer de zussen volwassen zijn, ontstaan de eerste barsten in hun eerder onafscheidelijke band.

Als lezer kun je de nodige psychologische analyses loslaten op de onderlinge verhoudingen en achterliggende beweegredenen van de freules en hun illustere familieleden. Welke invloed heeft bijvoorbeeld de zorg voor hun morfineverslaafde moeder gehad op hun latere liefdesrelaties? Biograaf Elisabeth Leijnse onthoudt zich van te veel interpretatie, legt ze uit in haar verantwoording. De freules documenteerden hun eigen levens uitvoerig in talloze dagboeken, brieven en foto’s. Daardoor kan ze ‘Céciles en Elsa’s blik op elkaar door de jaren heen’ laten zien. Leijnse heeft niet alleen een beeld geschetst van twee opmerkelijke levens, maar zet eveneens een overtuigend tijdsbeeld neer.

Meer lezen? Bestel 'Cecile en Elsa. Strijdbare freules' hier in onze shop

Door Merel Blom / 04-01-2016