Gesluierde vrijheid - Naema Tahir

Boekenclub

3/2015
Naema Tahir laat ons in haar nieuwe boek zien hoe moslimvrouwen in het Westen proberen een balans te vinden tussen moderne verlangens en traditionele inborst.

Moslima’s, die in de westerse wereld een hoofddoek dragen, worden onderdrukt. Dat denken de meeste mensen en zeker feministen, betoogt de in Engeland geboren Naema Tahir in haar nieuwe boek Gesluierde vrijheid. Hoewel ze als kind in Pakistan ook schrok als ze een vrouw in een nikab zag, en dit meteen interpreteerde als vrijheidsbeknotting, weet ze inmiddels beter. Een hoofddoek zegt niets over de mate waarin de drager vrijheid ervaart. Een gesluierde moslima kan er een heel geëmancipeerd leven op na houden.

Hoe dat leven eruit ziet, wil Tahir tonen in Gesluierde vrijheid. Daarbij vraagt ze om meer begrip voor de westerse moslima, die probeert een modern leven te leiden zonder te breken met haar religieuze en culturele achtergrond. Binnen de grenzen die ze heeft – Tahir beschrijft de persoonlijke situatie van verscheidene vrouwen – voelt de moslima zich vrij, ook al doet ze concessies. De één is voor haar echtgenoot en familie gesluierd, maar heeft een goede baan en kleedt zich onderweg naar haar werk om in de auto. Op haar werk draagt ze geen sluier, drinkt ze alcohol en is ze vrijgezel. De ander sluit een genotshuwelijk om seks te kunnen hebben en af te kunnen tasten of de man in kwestie een echtgenoot voor het leven is: haar ouders zijn al tijden bezig met het arrangeren van hun huwelijk. Westerlingen mogen niet oordelen over de mate waarin deze vrouwen geëmancipeerd zijn, meent Tahir.

Naema Tahir leerden we ruim tien jaar geleden kennen als de welbespraakte opiniemaker die na 9/11 de schijnwerpers opzocht om aan het islamdebat deel te nemen. Opvallend was dat de van oorsprong Pakistaanse juriste kritisch naar haar eigen ‘volk’ keek, de in Nederland – of breder, in het Westen - wonende moslims. Ze verweet hen gebrek aan zelfkritiek, wat als provocatief werd ervaren. Tahir nam afstand van haar bestaan als jurist en focuste zich op haar toekomst als auteur: het leverde onder andere de essaybundel Een moslima ontsluiert (2005) en haar fictiedebuut Kostbaar bezit (2006) op, een verzameling verhalen die je kunt lezen als een betoog tegen de seksuele onderdrukking van de vrouw.

De laatste keer dat ze in het nieuws kwam was in 2012, toen ze samen met haar echtgenoot, de conservatieve rechtsfilosoof Andreas Kinneging, een oproep deed om journalisten als Rutger Castricum de toegang tot het Binnenhof te ontzeggen. Het stel pleitte destijds voor een ‘fatsoenspolitie’ om politici te beschermen, maar dat werd door de goegemeente afgedaan als onsmakelijk en dictatoriaal. Tahir laat tegenwoordig als opiniemaker nog maar weinig van zich horen. Misschien omdat ze minder uitgesproken is. In Gesluierde vrijheid probeert ze vooral het negatieve imago van de islam te doorbreken en dat levert een weinig opzienbarende tekst op. Haar vraag om begrip komt rijkelijk laat en biedt bovendien nauwelijks nieuwe inzichten.

Het meest interessante deel is dat waarin ze het grootste taboe voor een moslimvrouw aanhaalt: trouwen buiten het geloof. Tahir betoogt dat dit ondanks alle moeilijkheden vaker voorkomt. Ze illustreert dit met nog wat persoonlijke verhalen. Het is zonde dat ze nergens haar eigen verhaal uit de doeken doet. Niet dat van onbekende Aicha’s, Yasmins en Bassima’s, maar juist Naema’s eigen verhaal over haar huwelijk met de katholiek opgevoede Kinneging had Gesluierde vrijheid de impact kunnen geven die het nu mist.

Meer lezen? Je bestelt 'Gesluierde vrijheid' hier in onze shop


Bron foto
 
Door Femke van Wiggen / 02-03-2015


Tijdelijke aanbieding
OPZIJ TOP 100
Gerelateerde producten
Aanmelden Nieuwsbrief
Elke week de nieuwste OPZIJ-artikelen in je mailbox? Meld je hier aan voor de gratis nieuwsbrief.