Het nichtje van de poppenspeler - Angela Carter

2/2016

Waarom de vroeg gestorven Britse auteur Angela Carter nooit echt bekend is geworden in Nederland, is onvoorstelbaar. Haar magisch realistische verhalen blinken uit in de mooiste beschrijvingen.

Al na een paar pagina’s merk je dat Het nichtje van de poppenspeler van de vroeg gestorven Britse auteur Angela Carter (1940-1992) niet louter om marketingredenen een internationale klassieker wordt genoemd. Hoofdpersoon van deze roman uit 1967 (oorspronkelijke titel The Magic Toyshop), nu voor het eerst in Nederlandse vertaling, is de 15-jarige Melanie. Als zij op bladzijde negen nepwimpers probeert aan te brengen, beginnen haar ogen te tranen en dwarrelen de wimpers tussen haar vingers door op de toilettafel ‘als mismoedige harige rupsen met een luguber eigen leven’. Prachtig. Meteen weet je: dit boek wordt een genot om te lezen.

Carter, die zich veelal liet inspireren door sprookjes en horrorverhalen, geldt in Engeland als een specialist in genderkwesties en een van de voornaamste roman  exponenten van het magisch realisme. Maar in Nederland is Carter nooit echt bekend geworden. Onvoorstelbaar eigenlijk, als je ziet hoe pakkend zij vertelt en hoe rijkelijk ze strooit met de mooiste beschrijvingen.

Niet dat Het nichtje van de poppenspeler een vrolijk boek is, integendeel, het is een gitzwart sprookje, een variatie op het bekende verhaal van het kasteel van  Blauwbaard. Nadat Melanies ouders omkomen bij een vliegtuigongeluk, wordt ze uit haar luxeleventje gerukt en samen met haar jongere broertje en zusje ondergebracht bij hun geheimzinnige oom Philip, tante Margaret (die sinds haar trouwdag niet meer praat) en haar broers Finn en Francie. Vanuit hun armetierige huis runnen ze een speelgoedwinkel en in de kelder werkt Philip aan houten poppen voor zijn poppentheater, zijn enige grote liefde. De oom ontpopt zich als eersteklas despoot en zijn aanwezigheid werkt totaal verstikkend op de rest van
het gezin. Het geweld in huis is tastbaar: ‘Het huiverde op de koude trappen en wolkte op uit de sleetse tapijten.’

Als lezer voel je dat de bom eens zal barsten. Dat gebeurt als Melanie de rol van Leda moet spelen in oom Philips vertolking van Leda en de zwaan, en daarbij in een tamelijk huiveringwekkende scène wordt aangerand door de zwaan. Gelukkig is Finn er, want Het nichtje van de poppenspeler biedt óók een onverwachte liefdesgeschiedenis.

Thuis meer lezen? Bestel 'Het nichtje van de poppenspeler' hier in onze shop.
Door Arjan Reinders / 04-02-2016