In haar lichaam besloten - Ann-Marie MacDonald

3/2015
Mary Rose MacKinnon was succesvol auteur van young adult-boeken, totdat zij met haar vrouw Hilary een gezin ging stichten. In In Haar Lichaam Besloten is Hilary als theaterregisseur veel van huis en neemt Mary Rose de zorg voor hun jonge kinderen Matthew en Maggie op zich.

Mary Rose runt haar huishouden vakkundig en ontdoet het van alle gevaren, van tafelkleden van niet-giftig vinyl tot kinderbeveiliging op de wc-klep en biologisch eten. Terwijl Mary Rose worstelt met de hectiek van haar nieuwe bestaan als thuisblijfmoeder steekt een pijn van lang geleden de kop op. Als kind leed ze aan ‘goedaardige pediatrische botcysten’ in haar arm. Ze genas na een reeks operaties met de littekens op haar arm als getuige. Nu zijn de symptomen van toen terug, en daarmee ook de vraag wat er in het lichaam van Mary Rose besloten ligt. Waarom dringen donkere, verwarde herinneringen uit haar vroege jeugd zich zo hardnekkig aan haar op? Het brengt haar aan het wankelen.

Een belangrijke vraag, die uit dit alles voortvloeit, is hoe Mary Rose een goede ouder kan zijn voor haar kinderen. Ze draagt een steeds duidelijker een familiegeschiedenis vol verwaarlozing en mishandeling met zich mee. Terwijl dit besef groeit, verliest haar moeilijke moeder langzaam aan de grip op haar geheugen.

De Canadese Ann-Marie MacDonald, bekend van de succesroman Laten Wij Aanbidden, zet in haar derde roman een indrukwekkend psychologisch verhaal neer over de vertwijfeling en frustraties van een moeder, die door haar lichaam geconfronteerd wordt met haar verleden. In Haar Lichaam Besloten is geen licht verhaal, maar wordt nergens echt zwartgallig. MacDonalds toon is scherp en humoristisch en haar verhaal blijkt niet zonder hoop.

Meer lezen? Je bestelt 'In haar lichaam besloten' hier in onze shop

Door Merel Blom / 08-03-2015