Ivanov - Hanna Bervoets

1/2016
In Ivanov poneert Hanna Bervoets de ene pakkende metafoor na de andere, achteloos bijna. Een boek met ijzersterke ingredienten van een schijver op haar best.

Hanna Bervoets verklaart in de verantwoording van Ivanov dat de titelfiguur echt heeft bestaan. ‘Of zijn experimenten ooit een levensvatbare hybride hebben opgeleverd, is tot op de dag van vandaag onzeker.’ De wetenschapper Ilya Ivanov probeert in 1924 in Rusland menselijk DNA te combineren met dat van een chimpansee, om Darwins evolutietheorie te ondersteunen. In de roman reist de Nederlandse, homoseksuele student Felix midden jaren negentig af naar New York om journalistiek te studeren. Hij komt in  contact met de viroloog Helena, die de experimenten van Ivanov wil herhalen, niet in de laatste plaats met het doel aids uit te roeien. Felix wil een artikel over haar schrijven, maar weet gaandeweg niet meer wie wie gebruikt. Bovendien is daar nog Lois, een medestudent die ook is geïntrigeerd door Helena. Felix raakt verzeild in een bedreigende driehoeksrelatie.

Bervoets vermengt de memoires van Felix, die als veertiger terugkijkt op zijn periode in Amerika, met de ontwikkelingen van Ivanov. IJzersterke ingrediënten voor een roman, waarmee de auteur spannende ethische vragen oproept, alsook vragen over wat ons tot mens maakt en wie dat bepaalt. Stilistisch is ze in bloedvorm. Achteloos poneert Bervoets de ene pakkende metafoor na de andere. ‘Ik weet niet hoe ik erop kwam, maar op het moment zelf leek het een goddelijke ingeving, een high five van het onderbewustzijn.’

Ook behandelt ze grote onderwerpen op een bescheiden manier vol zelfreflectie. Zoals over schuld: ‘Soms hangt schuld minder met de uitkomst samen dan met de poging, maar nog
vaker, vermoed ik, is het voelen van wroeging slechts een overschatting van ons eigen aandeel: een manier waarop we onszelf wijsmaken dat we ertoe doen.’ Maar vormtechnisch rekt Bervoets de momenten die vooraf gaan aan ontknopingen te opzichtig op. Voor elk plot, hoe klein ook, wil ze de lezer op het verkeerde been zetten. En dat lukt niet altijd. Al die nodeloze suspense heeft Bervoets niet nodig.

Benieuwd geworden naar het boek 'Ivanov' van Hanna Bervoets? Bestel het boek hier in onze shop.

Door Maartje den Breejen / 02-01-2016