Over schoonheid - Zadie Smith

2/2016

Welk boek zou iedere vrouw gelezen moeten hebben? Op die vraag geeft maandelijks een gastauteur antwoord. Dit keer kiest Anousha Nzume voor Over Schoonheid van Zadie Smith.

Voor mij is Over schoonheid herkenning. Het is zo ongeveer de eerste roman waarbij ik tijdens het lezen dacht: hè, hè, dit gaat ook een beetje over mij. Ik heb veel Toni Morrisson gelezen, James Baldwin, Clark Accord, Astrid Roemer en West-Afrikaanse schrijvers, maar hun verhalen gaan meestal niet over mijn wereld. Ik ben een Nederlandse vrouw van gemengde
afkomst met een atypische achtergrond. Mijn moeder is wit, gepromoveerd en heeft altijd gewerkt aan de UvA, mijn vader is zwart en ook hoogopgeleid. Ik ben getrouwd met een witte psychiater en heb drie kinderen, (ook) van gemengde komaf. Maar ik word meestal gezien als een zwarte vrouw, zo wordt er vooral maatschappelijk naar mij gekeken.

De verteller in Over schoonheid is een witte man, professor aan een Amerikaanse universiteit en met een zwarte vrouw getrouwd, die ook slim is maar uit een ander milieu komt. Ze hebben drie kinderen. Ik vond het bevrijdend om over een gezin te lezen dat leek op het mijne. Daarbij, ik had net een kind gekregen toen ik dit boek las. De vrouw in het boek is sinds de kinderen dik geworden, voelt zich een stereotype black mama en worstelt daarmee. Haar man ook. Ik was ook zwaarder na mijn bevalling en vroeg me af hoe mijn omgeving naar me keek.

Op een ander niveau was het boek ook confronterend. Een gemengde relatie brengt extra complicaties met zich mee. Ik leef al mijn hele leven met impliciet en onderhuids racisme, mijn man zal nooit ervaren wat dat met je doet; hij is wit. De gesprekken die we hierover voerden waren niet de leukste. Dat spanningsveld zie je goed terug in Over schoonheid.

Meer lezen? Je bestelt 'Over schoonheid' hier in onze shop.

Door Anousha Nzume / 07-02-2016