Uitval - Fleur Bourgonje

1/2015
De eenzaamheid van het buitenstaanderschap is een rode draad in het oeuvre van Fleur Bourgonje. Boek na boek komt het terug: personages die van buiten naar binnen kijken, mannen en vrouwen die anders zijn, hoofdpersonen die reizen om te ontvluchten en tegelijk te vinden.

Ook in Uitval probeert een auteur grip te krijgen op leven en dood. Haar perspectief lijkt veranderd na een val. We herkennen de schrijver zelf in deze vrouw op leeftijd, dochter van
een hoefsmid, wroetend in een verleden dat ze probeert te vangen in taal. Tijdens een rituele ochtendwandeling door Amsterdam maakt ‘een been zich van haar lichaam los’. De tijdelijke uitval van een lichaamsfunctie en de daaropvolgende onderzoeken in het ziekenhuis brengen een ommekeer in haar denken teweeg. ‘Ik was aan het slijten zoals uurwerken, vloerkleden, zelfs de gouden punten van vulpennen slijten.’

De vergankelijkheid, zo beseft ze, heeft zijn intrede gedaan. Vanaf dat moment is alles anders: ‘Er was iets aan het schuiven geraakt, een barst in de vanzelfsprekendheid gekomen.’ De roman waaraan ze werkte, over een dolend kind, later een zoekende adolescent en een geëngageerde volwassene – zijzelf – komt ineens ook in een ander daglicht te staan. Ze begint te herlezen wat ze schreef. Achter de soms gezwollen taal ziet ze een andere werkelijkheid opdoemen.

Ze verwijt, terugkijkend, haar moeder onverschilligheid. Maar was zij anders toen ze in de ban van politieke idealen haar eigen dochtertje achterliet om ultieme vrijheid te voelen in het Venezolaanse Andesgebergte? Is het een traumatische jeugdherinnering aan een oorlogsoefening vlakbij haar ouderlijk huis die haar in volwassenheid telkens naar brandhaarden in de wereld dreef? Maakte haar buitenstaanderschap haar gevoelig voor politieke idealen?

Uitval is een kleine, diepe roman over de vergankelijkheid van het bestaan, over het loslaten van vanzelfsprekendheden, van je kind, van idealen. Over schrijverschap gaat het ook in dit mooie boek, en over taal. Waar Fleur Bourgonje zich in eerder werk wel verloor in symboliek weet ze de geëxalteerdheid in dit compacte werk te beteugelen.

Meer lezen? Je bestelt 'Uitval' hier in onze shop

Door Lies Schut / 26-01-2015