Verbaas me - Maggie Shipstead

1/2015
Je kunt je in de balletwereld geen zwakheden permitteren, dan word je verpletterd,’ zegt een collega-danser tegen Joan, de hoofdpersoon in de met vaart geschreven roman Verbaas me van Maggie Shipstead.

Joan is het type danseres dat voor de dans leeft, maar niet genoeg talent heeft om de top te bereiken. Halverwege de jaren zeventig hoopt ze nog op meer, als ze de Russische danser Arslan Roesakov (een kopie van Mikhail Baryshnikov) helpt overlopen naar het Westen. Even zijn ze een romantisch stel, maar een danspaar worden ze nooit.

Wanneer ze zich realiseert dat de top onhaalbaar is, verlaat Joan het New Yorkse dansgezelschap. Ze verhuist naar Californië, waar ze met haar saaie jeugdvriend Jakob een zoon grootbrengt. Deze Harry blijkt als puber een weergaloos danstalent en wordt aangenomen bij Joans vroegere gezelschap. Roesakov wordt zijn mentor en dat zet een lawine van soms wel erg soapachtige ontwikkelingen in gang – vroeger is niet voorbij – die tot stilstand komt in het theater.

De 31-jarige Maggie Shipstead brak twee jaar geleden door met haar debuut De Vooravond, een scherpe satirische komedie over een vader die zijn leven overdenkt tijdens de dagen voor de bruiloft van zijn dochter. Voor Verbaas me koos Shipstead een minder luchtige toon, en dat is soms jammer. De personages nemen zichzelf wel heel serieus, de buiten het ballet weinig interessante Joan voorop. Gelukkig is er ook iemand als Elaine, ooit Joans flatgenoot, later solist en tijdens Harry’s carrière balletmeester. Elaine heeft alles wat Joan niet heeft: talent, humor, relativeringsvermogen en een nuchtere kijk op de keuzes die ze maakt. Haar liefde voor de oudere artistiek leider mister K (een kopie van George Balanchine) is, hoewel verre van ideaal, heel wat mooier dan Joans idee van romantiek. Zij is ook degene die de onderliggende thematiek van de roman het meest overtuigend belichaamt: wat ben je bereid te offeren voor de Kunst?

Meer lezen? Je bestelt 'Verbaas me' hier in onze shop

Door Femke van Wiggen / 19-01-2015