Verbroken beloftes - Jenny Offi ll

3/2015
Volkomen terecht stond Verbroken beloftes van de Amerikaanse Jenny Offi ll in The New York Times top 10 van beste boeken van 2014, als ook in die van The Guardian. ‘Fragmenten uit een huwelijk’ had de ondertitel kunnen zijn. ‘Scènes’ is een veel te groot woord: voor afgeronde scènes heeft in deze compacte roman, die geheel uit losse alinea’s bestaat, niemand tijd.

Zeker de ik-persoon niet, een schrijver die sinds de geboorte van haar dochtertje maar niet tot een tweede boek komt en zo lang als factchecker bij een tijdschrift werkt. De grip op haar ambities en daarmee ook op zichzelf lijkt ze sinds de komst van ‘de baby’ kwijt te zijn en ze zoekt houvast bij al die wetenschappelijke feitjes, wetenswaardigheden en citaten die aan haar voorbij trekken tijdens haar werk.

Net als in Ingmar Bergmans meesterwerk Scènes uit een huwelijk, leek de relatie tussen ‘ik’ en ‘je’ een intellectuele idylle, die zelfs de aardverschuiving naar een leven mét baby aankon. Tot totaal onverwacht, ‘je’ (die vanaf dan verandert in ‘de echtgenoot’) een affaire blijkt te hebben met een jonge collega. Hoe gaat ‘ik’ (vanaf dat moment ‘de echtgenote’) dat te boven komen? Alsof ze er buiten staat, analyseert de verteller genadeloos haar huwelijk zonder zichzelf te sparen. ‘Waarom wil ze op deze buitengewoon ongemakkelijke dag per se oncomfortabele schoenen dragen? O ja, denkt ze. Evolutie. OMDAT IK EEN GROTERE VOGEL BEN DAN JIJ!’

Hoe ontzagwekkend groot en zelfs uitgemolken haar thema ook lijkt, Offi ll slaagt erin om op volstrekt authentieke, eloquente en geestige wijze in nog geen 150 pagina’s een leven neer te zetten dat raakt en dat ondanks de poëtische stijl en vorm de werkelijkheid dicht op de huid komt. Een buitengewone roman.

Meer lezen? Je bestelt 'Verbroken beloftes' hier in onze shop

Door Daphne van Paassen / 11-03-2015