ELINE LEIJTEN, OPRICHTER PLUGIFY ‘MUZIEK HEEFT BEHOEFTE AAN NIEUWE OPLOSSINGEN’

De Booking.com van de muziekwereld worden is wat Eline Leijten (29) beoogt met haar start-up Plugify‘De meeste bands hebben geen kaas gegeten van online marketing. Die komen niet zomaar bovendrijven.’
Een nieuwe bedrijfsruimte vinden staat bovenaan de to-dolijst van Eline Leijten. Haar kleine kantoor aan de Prins Hendrikkade in Amsterdam begint flink te krap te worden. Een overlegkamer is er niet en in de keuken staat naast een enorme lunchtafel ook een bureau dat niet meer in de andere ruimte past. Ook de muren hangen vol: posters van muzikale helden als David Bowie, en vinylplaten van Iron Maiden en Parliament die de muzieksmaak van de werknemers verraden.
Het ruimtegebrek geeft blijk van de snelle groei van Leijtens start-up Plugify. Na het winnen van de pitchwedstrijd van The Next Women Innovation Summit 2016 wist Leijten 750.000 euro op te halen via crowdfunding. Een jaar na oprichting telt haar bedrijf twaalf werknemers; binnenkort komen daar stagiairs en een back-end developer bij.
Volgens Leijten is Plugify het beste te omschrijven als ‘een marktplaats voor muziekacts’. Zoek je een band, dj of solo-artiest voor je bruiloft, bedrijfsfeest of receptie, dan boek je via de website gemakkelijk een act die de muzikale omlijsting van je feest verzorgt.

FLINKE MARGE

De start-up ontstond uit Leijtens eigen ervaring op het podium. In haar studententijd was ze lid van de Hermes House Band, de huisband van de studenten-sociëteit Hermes van het Rotterdamsch Studenten Corps. Tussen 2006 en 2010 stond ze jaarlijks zo’n zeventig keer op het podium. ‘Als je ons destijds wilde boeken, kwam je al snel uit bij een agent, een tussenpersoon die daar een flinke marge op pakte. En dan hadden wij nog het geluk dat mensen ons wisten te vinden: in 1994 had de Hermes House Band een nummer 1-hit met de cover I Will Survive. Maar als je op alleen op “coverband” googelt, is er een hele rits bands die op pagina 16 tot en met 36 van de zoekresultaten terechtkomt. Die hebben geen kaas gegeten van online marketing en komen niet zomaar bovendrijven.’
Dat kan veel beter, realiseerde Leijten zich. ‘In de jaren negentig had je een overvloed aan reisbureaus, totdat Booking.com om de hoek kwam kijken. Opeens kon je hotels in één overzicht bekijken, prijzen vergelijken en je overnachting makkelijk online boeken. Dat wilde ik bouwen voor het boeken van muziekacts.’
Na haar studies economie en rechten ging Leijten aan de slag als consultant in het bedrijfsleven. Toen haar idee voor Plugify vorm kreeg in het voorjaar van 2015, aarzelde ze niet lang om haar vaste baan op te zeggen. ‘Ik werd steeds vaker gebeld door vriendinnen: ik ga trouwen, heb jij nog een tip voor een goede band? Na een klein marktonderzoek was ik er heilig van overtuigd dat er behoefte is aan een bedrijf als Plugify.’
Leijten komt niet bepaald uit een ondernemersgezin. Haar vader is neuroloog, haar moeder fysiotherapeut. Haar broertje kreeg na zijn studie een baan bij Unilever, terwijl haar zusje momenteel stage loopt bij comedycafé Toomler. ‘Ze keken wat wazig op toen ik vertelde dat ik een eigen bedrijf wilde beginnen. Mijn vader vond het wel heel dapper. Hij heeft een zwak voor twee beroepsgroepen: militairen en ondernemers. Mijn moeder zag meer beren op de weg. De start-up-
wereld is voor die generatie toch een ver-van-je-bedshow.’

BEYONCÉ-PRESTATIES
Waar haar eigen ondernemersdrang vandaan komt, weet Leijten niet, maar het was er al op jonge leeftijd. ‘Koninginnedag was altijd mijn favoriete dag van het jaar, dan kon ik weer lekker winkeltje spelen op de vrijmarkt. Ik heb het ook altijd moeilijk gevonden om stil te zitten, ik kijk bijvoorbeeld nooit tv.’ Die tomeloze energie komt nu extra goed van pas: Leijten werkt tachtig uur per week aan Plugify. Ze haalt nonchalant haar schouders op: ‘Je moet je niet gek laten maken, ik wist waar ik aan begon en ik doe wat ik kan. Niemand heeft er baat bij als ik gestrest op kantoor rondloop.’ Het helpt dat ze een gemotiveerd team om zich heen heeft verzameld. ‘Zij zitten hier ook regelmatig tot in de late uurtjes te werken. Dat werkt aanstekelijk. En als ik me wat minder voel, ga ik zingen of pak ik een yogalesje om te ontspannen.’

‘Dat ik zelf ook te boeken ben via Plugify is heel nuttig. Als iets irriteert, kan ik er direct wat aan doen’

Nog altijd staat Leijten op het podium. Samen met een aantal andere oud-leden van de Hermes House Band zit ze in de negenkoppige band Tosca’s Backstage Wonders en het piano-zangduo Thunderstones. ‘Waar ik de tijd vandaan haal? Ik kan in het weekend uiteten met vrienden, maar ik kan ook uit-eten met vrienden én daarna optreden.’ Grinnikend: ‘Ik vrees dat ik op mijn 70ste nog steeds Brand New Day en I’m So Excited sta te zingen. Beyoncé-pretenties heb ik nooit gehad, maar op het podium staan is een van mijn favoriete bezigheden.’ Doordat haar beide bands te boeken zijn via Plugify, ervaart Leijten haar bedrijf ook door de ogen van een muzikant. ‘Heel nuttig, als iets me irriteert aan het boekingsproces, kan ik er direct wat aan doen.’

NIEUWE INVESTEERRONDE

Het idee achter Plugify is niet uniek. Concurrentie is er bijvoorbeeld van het Amsterdamse bedrijf Gigstarter, dat op een soortgelijke manier live muziek aan de man brengt. Leijten: ‘De verschillen zitten hem in de gebruiksvriendelijkheid en transparantie. Bij Plugify kun je artiesten online boeken én betalen. Ook zie je bij ons meteen wat een artiest kost. Artiesten geven heel specifiek aan wat er nodig is qua techniek, en reiskosten zitten altijd bij de prijs inbegrepen. We zijn dus iets meer rigide naar artiesten toe, zodat de klant achteraf geen verrassingen krijgt. Concurrentie is goed. Dat Plugify niet alleen staat, sterkt me alleen maar in mijn aanname dat er behoefte is aan nieuwe oplossingen in deze markt.’
Op het moment maakt Plugify zich op voor een nieuwe investeerronde. ‘Omdat we deze keer een paar miljoen willen ophalen, gaan we waarschijnlijk niet meer voor crowdfunding maar voor venture capital. Deze fondsen investeren in jonge, snelgroeiende bedrijven.’ Ondertussen doet Plugify mee aan allerlei pitchwedstrijden. Tijdens het  muziekfestival Eurosonic Noorderslag dongen ze afgelopen januari samen met negen andere muziekstart-ups mee naar 5000 euro. ‘We doen niet mee voor het prijzengeld, dat soort pitchwedstrijden zijn vooral belangrijk voor onze exposure. Het liefst pitch ik Plugify zelf, dat is toch weer dat podiumbeest in mij.’
Kansen ziet Leijten ook in het buitenland. ‘Natuurlijk heeft elk land een eigen muziektraditie, maar over het algemeen speelt livemuziek een grote rol binnen elke cultuur. Binnen vijf jaar willen we het platform in heel Europa uitrollen.’ Maar dat gebeurt niet voordat het bedrijf in Nederland op de kaart staat. ‘We willen hier eerst duizend boekingen per maand hebben.’
Ook buiten Plugify heeft Leijten grootse toekomstplannen. ‘Ik zou graag de eerste vrouwelijke minister-president willen worden. Iemand als Angela Merkel zie ik als een groot voorbeeld: heel wijs en down to earth tegelijk.’ Ze vervolgt: ‘Ja echt, over vijf tot tien jaar wil ik de politiek in. Op mijn 16de zat ik in het Europees Jeugdparlement en won ik ronde na ronde in de debatwedstrijd. In 2003 mocht ik daarom in Athene de president en premier van Griekenland ontmoeten. Toen begon het te kriebelen.’
Eerst zo diep mogelijk met je poten in de modder, is volgens Leijten een vereiste als je de politiek in wilt. ‘Ik vind niet dat je minister van Economische Zaken kunt zijn als je nooit ondernemer bent geweest, je moet in de praktijk ervaren welk effect wetgeving heeft. Daarom ben ik na mijn studie het bedrijfsleven in gedoken, en zie ik het opzetten van Plugify als onmisbare ervaring.’ Lachend: ‘Eigenlijk is mijn hele loopbaan één groot meesterplan.’ •
FACTS
700 Binnen een jaar sloten ruim zevenhonderd artiesten zich aan bij Plugify.

IJscoman Plugify’s noemenswaardigste artiesten zijn een zingende ijscoman en een celliste die dicht en zingt.

1200 Tot nu toe heeft Plugify meer dan 1200 aanvragen voor optredens ontvangen.

4 dagen Op 27 december kreeg Plugify het verzoek van ene Joost een dj te zoeken voor zijn trouwfeest op 31 december. Het lukte ook nog.
Binnen vijf jaar moet Plugify zijn uitgerold in heel Europa. Maar niet voordat het bedrijf in Nederland op de kaart staat. Doel: duizend boeking per maand

Pitch Competition Wil je ook je bedrijf pitchen voor de deskundige jury van TheNextWomen? Kijk op TheNextWomen.com/summit/pitch
%d bloggers liken dit: