Ook vrouwen kunnen het: 900.000 dollar per week, vijf jaar lang. Yahoo’s Marissa Mayer verdiende het
Binnen een paar weken is het over en uit voor Yahoo as we know it. Deze Inter(bubble)icon wordt overgenomen door telecom-gigant Verizon. Voor de verkoop was de Yahoo-topvrouw Marissa Mayer verantwoordelijk, al had ze niet veel keuze. Vijf jaar geleden kwam ze over van Google waar ze al een toppositie had en dito verdiende. Yahoo ging voor haar komst bijna kopje onder, Mayer werd gehaald om het bedrijf te redden. Dat lukte haar helemaal niet. En toch helemaal wel. Terwijl adverteerders en gebruikers de benen namen en 50 procent van het personeel werd ontslagen kachelden de operationele resultaten achteruit. Ook de twee grootste hacks in de geschiedenis van de social media waren er onder haar bewind. Toch steeg in de vijf jaar het aandeel Yahoo met een kleine 230 procent en – zoals gebruikelijk in die wereld – bedong Mayer bij haar aantreden een fors pakket aandelenopties. En dus trekt ze de deur achter zich dicht met een beloning die is opgelopen tot zo’n 240 miljoen dollar.
Hoe kan ze het én goed én slecht hebben gedaan?
In 2005 nam Yahoo, lang voor haar komst, een belang in een Chinese startup met de naam Alibaba en de rest is geschiedenis. Yahoo’s belang in Alibaba werd ruim 46 miljard dollar waard en daar hoefde ze niets aan te doen. Idem voor een belang in Yahoo Japan (8,9 miljard dollar). Het deel waar ze wel iets aan had moeten doen – het oorspronkelijke Yahoo – gaat naar Verizon voor zo’n 4 miljard dollar. Ach, zonder geluk vaart niemand wel.