En dan verliest de man nu ook al de strijd om zijn fiets. Dank je wel VVN
Woensdag was het niet te missen in het nieuws. VVN (Veilig Verkeer Nederland) roept op om de stang, zeg maar: datgene wat mannen van vrouwen onderscheidt al fietsend, af te schaffen.
De stang is er ooit om constructieoverweging gekomen. In de 19e eeuw zou-ie nodig zijn geweest om ervoor te zorgen dat zo’n fiets stevig genoeg was. Kennelijk gingen die veiligheidsoverwegingen voor vrouwen niet op, destijds. Maar dat terzijde.
Het Zweedse nationale onderzoeksinstituut VTI deed heuse crashtests met dummies – poppen – dus om te zien hoe het hoofd zich houdt bij een val. Een zijwaartse aanrijding en plotselinge stop werden getest, bij 15 en 25 kilometer. De fiets met de ‘lage instap’, beter bekend als de damesfiets, deed het ‘iets’ beter dan die met de stang. Op dat soort berichten wacht een club als de VVN natuurlijk. Intussen lijkt het erop dat de VVN de oplossing biedt voor een probleem dat zichzelf al oplost: het is al zo dat 60 procent van de verkochte fietsen er een zonder stang is.Bij elektrische fietsen hebben we het zelfs over 90 procent.
Wat in deze discussie helemaal over het hoofd wordt gezien is het ‘spoilergehalte’ van de stang voor de man. We zouden zeggen: als de man zijn mannelijkheid wil ontlenen aan de stang in zijn fiets: so be it. Wij van OPZIJ agenderen het probleem dan ook (nog) niet ;-).