Home Nieuws Mediabedrijf Vice trof schikkingen na seksuele intimidatie

Mediabedrijf Vice trof schikkingen na seksuele intimidatie

337
0
DELEN
vice schikkingen seksuele intimidatie
Shane Smith and Suroosh Alvi at the 74th Annual Peabody Awards By The Peabody Awards [CC BY 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons

Mediabedrijf Vice trof schikkingen met minstens vier vrouwelijke werknemers na beschuldigingen van seksuele intimidatie. Dat blijkt uit onderzoek van de New York Times.

Andrew Creighton, de directeur van Vice, zou een vrouwelijke werknemer hebben ontslagen die weigerde seks met hem te hebben. Een andere werkneemster vertelt over racistische en seksistische opmerkingen van producer Rhys James. Oud-werkneemster Martina Veltroni gaf haar toenmalige chef Jason Mojica aan en beschuldigde hem ervan daarop haar carrière te hebben gedwarsboomd. Met hen werden schikkingen getroffen.

Van de honderd ondervraagde (oud)-werknemers hadden er ruim twintig ervaring met ongepast gedrag binnen het bedrijf, zoals seksueel getinte opmerkingen, ongewenste zoenen en aanrakingen en voorstellen voor seks. Op de werkvloer bij Vice was er sprake van een cultuur die vernederend en oncomfortabel was voor vrouwen, zeggen de vrouwelijke werknemers.

Vice ging in een verklaring op het onderzoek van de New York Times diep door het stof. “Als bedrijf is het ons niet gelukt om een omgeving te creëren waar iedereen, vooral de vrouwen, zich gerespecteerd voelt en zijn of haar werk kan werk kan uitvoeren.” Volgens Vice-oprichters Shane Smith en Suroosh Alvi heerste er een ‘schadelijke jongensclubcultuur’ die ongepast gedrag in de hand werkte.

Vice werkt er naar eigen zeggen hard aan om de situatie te verbeteren. Drie mensen werden inmiddels door het bedrijf ontslagen. Ook richtte Vice een commissie op de diversiteit en inclusiviteit moet bevorderen, werd het personeelsbeleid aangepast en werden relaties met ondergeschikten verboden.

Vice, dat goed is voor zo’n 6 miljard dollar, produceert video’s voor internet en tv. Het bedrijf richt zich met name op millennials.