Dit jaar meer vrouwen op festivalpodia, maar niet voorbij de 20-procentnorm

Door: Melissa Casu

Met het festivalseizoen in aantocht kunnen we de man-vrouwverhoudingen op festivalpodia eens onder de loep nemen. Zijn de verhoudingen nog steeds zo scheef als in voorgaande jaren of kunnen we voorzichtig concluderen dat ze rechttrekken? Een inventarisatie.

De voorlopige line-ups laten zien dat er dit jaar meer vrouwelijke artiesten geboekt zijn dan voorheen. Wel moet geconcludeerd worden dat de meeste festivals helaas niet veel verder komen dan de 20-procentnorm, een grens waar de meeste festivals al jaren op blijven steken. Zo bedraagt het percentage vrouwelijke acts dat dit jaar op Pinkpop speelt 24 procent. Het eveneens gerenommeerde Lowlands blijft zelfs steken op een schamele 18 procent. Gelukkig zijn er ook enkele positieve uitschieters waarneembaar: Welcome to the Village behaalt met de zesde editie een percentage van 33 procent, ten opzichte van een percentage van 18 procent in het jaar ervoor. Het programma van Best Kept Secret bestaat op dit moment zelfs voor ruim 40 procent uit vrouwelijke acts.

De stijging lijkt het gevolg te zijn van een wereldwijd besef dat vrouwelijke artiesten net zoveel recht hebben op dat festivalpodium als hun mannelijke collega’s. De internationale organisatie Keychange zet zich ervoor in om de genderongelijkheid op festivalpodia te bestrijden. Op dit moment hebben 45 festivals zich bij de organisatie aangesloten, waarmee zij beloven om in 2022 een gelijke man-vrouwverhouding op hun podia te realiseren. Slechts een Nederlands festival, het Groningse Eurosonic Noorderslag, heeft zich bij Keychange aangesloten.

Ook de Nederlandse auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra, tevens organisator van het Amsterdam Dance Event en het eerdergenoemde Eurosonic/ Noorderslag, zet zich in voor verbetering van de positie van vrouwen in de muziekindustrie. Uit hun onderzoek naar de gelijkheid tussen mannelijke en vrouwelijke muziekmakers, dat zij afgelopen 5 april presenteerden, blijkt dat vrouwelijke artiesten vaak kampen met een gebrek aan rolmodellen. Driekwart van de deelnemende vrouwen beaamde zelfs dat de muziekwereld nog steeds vooral een mannenwereld is. Naar aanleiding van de resultaten neemt Buma/Stemra zich voor een werkgroep in te stellen die de directie van plan en advies zal voorzien om de verhouding in balans te krijgen en de problematiek aan te pakken.

Het is ondanks de inspanningen van bovengenoemde organisaties nog steeds de vraag of de stijgende lijn zich de komende jaren zal doorzetten. Festivalgangers horen immers toch vooral mannelijke artiesten, die daardoor meer bezoekers trekken en zodoende meer geboekt worden, aldus Trouw. Hopelijk volgen de talrijke Nederlandse festivals daarom het voorbeeld van Eurosonic Noorderslag en sluiten zij zich ook aan bij Keychange, zodat vrouwelijke artiesten steeds meer gehoord worden en de beoogde 50/50-verhouding straks op elk festival vanzelfsprekend is.

%d bloggers liken dit: