Afschaffen ‘badpakkenronde’ in Amerikaanse Miss America-verkiezing is een armoedig beginnetje
De bikini’s en badpakken gaan in de ban, al bij de volgende Mis America-verkiezingen. Vorig jaar september waren ze voor het laatst present bij verkiezingen in Atlantic City. Volgens bestuursvoorzitter Gretchen Carlson – Miss America 1989 – doet de organisatie hiermee recht aan de veranderde opvattingen sinds het uitbreken van de #MeToo-discussie. ‘Vrouwen worden niet langer beoordeeld om hun uiterlijk, het moet gaan om talent, interesses en ambitie’. Uit de mond van Carlson klinkt zoiets in elk geval een beetje oprecht: ze kreeg grote bekendheid toen ze in 2016 Roger Ailes, topman van de Amerikaanse nieuwszender Fox, buiten gevecht stelde met beschuldigingen over diens grensoverschrijdende seksueel gedrag. Intussen is er nog wel de Miss USA-verkiezing waarvan Donald Trump eigenaar werd en die juist (ook) bedoeld was om badpakkenmode te promoten.
Voor beide verkiezingen was de motivatie van de badpakkenrondes dat ‘mensen het juist leuk vinden om naar te kijken’. Dat zou volgens Carlson inmiddels anders zijn: ‘Mensen vinden het juist leuk om het talentdeel van de competitie te zien’.
Als dat zo is bevelen we twee varianten aan:
- Doe het zoals The Voice: laat de coaches de kandidaat niet zien als die haar talentdeel demonstreert. Dan krijg je heel andere kandidaten, heel andere winnaars, dan zal het kijkende publiek drastisch veranderen, voor adverteerders en sponsors waardeloos. Kans van slagen: nihil.
- Schaf deze wanvertoning vertoning helemaal af. Kans van slagen: ook al nihil.