Home Nieuws GeenStijl-mannen binnenkort op eigen benen. Hebben ze die wel?

GeenStijl-mannen binnenkort op eigen benen. Hebben ze die wel?

1771
0
DELEN

Het zat er al aan te komen: de verzelfstandiging van GeenStijl. Sinds de Belgen het bij moeder TMG voor het zeggen hebben was het duidelijk dat er voor GeenStijl geen plaats meer zou zijn. Ook zonder de Belgen werden de cultuurverschillen met – en binnen -TMG steeds duidelijker, nu het Belgische Mediahuis het voor het zeggen heeft was er geen houden meer aan. Sinds vorig jaar mei heeft GeenStijl last van een heuse adverteerdersboycot. Zo’n honderd ‘mediavrouwen’, onder wie Rosanne Hertzberger, Eva Jinek en Sheila Sitalsing, riepen de adverteerders daartoe op na een topic op GeenStijl over columniste Loes Reijmer. Blijft het de vraag of het dan alleen de cultuurverschillen waren of het gegeven dat GeenStijl sinds de befaamde ‘Zou jij haar doen?’-rel niet bepaald geliefd meer was bij adverteerders en daarmee niet alleen een lastige maar ook verliesgevende activiteit was geworden. Lastig en winstgevend, dat is voor uitgevers al snel een andere afweging, daar wil je dan nog wel even heel goed naar kijken. Nijman, de man van die ‘Zou jij haar doen?’-actie reageerde destijds in VillaMedia, een journalistenvakblad, en noemde de oproep van de ‘mediavrouwen’ ‘de ranzigste actie van de Nederlandse journalistiek ooit’. Hij verweet de vrouwen kleinzerigheid. TMG legt de zaak van de verkoop formeel nu nog voor aan de OR maar dat zal wel meer voor de bühne zijn. Naar alle waarschijnlijkheid krijgen de mannen een bescheiden zakje geld mee waarmee de Belgen de kwestie ‘netjes’ hebben afgekocht. Geld heeft de neiging op te raken dus zal snel moeten blijken welke beleids- en/of inhoudelijke wijziging er bij GeenStijl voor zal zorgen dat er daar op eigen benen kan worden gestaan. Gedacht wordt aan een verdienmodel waarbij de 1,5 miljoen – overwegend mannelijke – bezoekers gevraagd worden bereid te zijn om te betalen voor ‘premium’-content. Als dat niet of onvoldoende lukt en ook de adverteerders blijven weg, dan is GeenStijl zomaar het eerste mannenbolwerk in de mediawereld dat door ‘mediavrouwen’ ten val is gebracht. ‘Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend’, zo beschrijft GeenStijl zichzelf nog altijd. Het antwoord op de vraag of daarvoor in ons land nog ruimte is komt eraan. Intussen zijn ze daar ook al met zelfonderzoek begonnen, de afbeelding boven dit artikel is afkomstig van de site. Als u wilt stemmen: dat kan hier. Stemadvies: kies optie 5 (‘Een vrouw aannemen’).