Hoorde u muziek van Queen of Abba toen u die fooi gaf? Of was het die rode lippenstift?
Een opmerkelijk onderzoek van de Universiteit van Innsbruck. Er zitten niet veel of misschien wel helemaal geen feministische kanten maar het is te leuk om onbesproken te laten. Hoewel: vrouwen zijn oververtegenwoordigd in de bediening in de horeca dus hebben ze een belang bij een goed gevulde fooienpot.
Wat blijkt?
Hebben – vooral wat oudere gasten – muziek gehoord van Queen of Abba tijdens het verblijf, dan geven ze significant méér fooi. Dat zijn de artiesten die altijd goed scoren. Er zijn ook individuele nummers van artiesten die helpen. We noemen Uptown Girl van Billy Joel en Back To Black van Amy Winehouse.
Er helpt nog meer, namelijk:
- Rode lippenstift bij vrouwelijke medewerkers
- Rode kleding
- Meerdere pepermuntjes op een schaaltje, in plaats van één per persoon
- Handgetekende smiley op de bon
- Gasten op gelijke hoogte benaderen (knielen aan tafel)
Het verschil loopt op tot wel vier Euro per tafel. Dus: werkt u of werken dochters of vriendinnen in de horeca? Soms is het heel simpel, doe er uw voordeel mee.