Kent u die van die twee vrouwen en die rolkoffer? Ze maakten ‘m zelf
Het kan iedereen overal overkomen. Het staat in de Top Drie van ultieme stressmomenten. U kocht zo’n prachtige, state-of-the-art-over-de-top rolkoffer waarmee u gezien kunt en wilt worden. Hij was te mooi en leek te goed om te laten staan.
U loopt ermee naar de auto, tram, trein. Naar uw AirBNB of hotel. Of al op de luchthaven. En het kreng gaat kapot. Wiel eraf. Rits kapot. Of hij barst zelfs helemaal open.
Het overkwam Jen Rubio toen ze – met de gebruikelijke haast – op de luchthaven Zurich naar de gate ging. Haar rolkoffer begaf het, haar kleren op de grond. Ze propte alles er weer in, iemand was behulpzaam met ducttape en zo begon het. Ze vroeg haar 2.600 Facebook-vrienden om advies: welke koffer zou ze moeten kopen? Er kwam niet één bevredigend antwoord. Waarom moest zoiets simpels zo ingewikkeld zijn?
Een lang verhaal kort: samen met vriendin Steph Korey begon ze Away, leende bij vrienden en familie een beginkapitaal en liet een ontwerper het ultieme ontwerp maken dat vervolgens in China werd gefabriceerd. Dat er vraag zou zijn, dat hoopten en vermoedden ze. Wereldwijd wordt er jaarlijks naar schatting $ 35 miljard aan bagage uitgegeven.
Het ‘startmodel’ van Away kost € 245,- en komt in tien kleuren. inmiddels hebben Rubio en Korey een flink aantal patenten op allerlei zaken die een gewone rolkoffer bijzonder maken, nog afgezien van de kwaliteit van materialen. De wielen kunnen 360 graden draaien waardoor ze niet blokkeren en dus ook niet kapot gaan. Er zit een oplaadstation en uitneembare batterij in voor telefoon en iPads. En nog veel meer, kijk zelf maar:
Enneh: we hebben geen aandelen in het bedrijf en we worden er niet door betaald. We zijn gewoon onder de indruk. Beide dames zijn inmiddels multi-miljonair, elk zouden ze zo’n $ 80 miljoen overhouden als ze hun bedrijf verkopen. Maar dat doen ze (nog) niet, ze ontwikkelen lekker door want voor heel veel voor de hand liggende zaken bleken er nog geen oplossingen.