Cardioloog Janneke Wittekoek wint de Vrouw in de Media Award 2018
Midden-Oostendeskundige Annemarie van Geel ontvangt de You Go Girl Award 2018
Janneke Wittekoek, cardioloog en directeur van Het Heartlife Team is met haar media-optredens over man–vrouw verschillen bij hart- en vaatziekten de winnaar van de tiende landelijke Vrouw in de Media Award 2018. Zij kreeg de award uit handen van minister Ingrid van Engelshoven. NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman overhandigde de aanmoedigingsprijs You Go Girl Award 2018 aan Saoëdi-Arabië-expert, Annemarie van Geel. De Vrouw in de Media Awards zijn een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de awards willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden. Ruim 25.000 mensen brachten een stem uit. De landelijke awards werden in Instituut Beeld en Geluid in Hilversum uitgereikt tijdens een feestelijk event ter gelegenheid van tien jaar Vrouw in de Media Awards.
Vrouwenhart
Janneke Wittekoek was één van de tien genomineerde vrouwelijke deskundigen voor de landelijke award die zich in 2018 in de media heeft geprofileerd. Na sluiting van de stembus, eind januari, ontving zij samen met tennisster Kiki Bertens en terreurexpert Beatrice de Graaf de meeste stemmen. De jury koos unaniem voor Wittekoek omdat zij in haar vele optredens voor radio en tv, kranten en andere media op heldere wijze aandacht blijft vragen voor het vrouwenhart. Problemen rond hart- en vaatziekten uiten zich bij mannen en vrouwen verschillend. Ondanks een toenemende kennis hierover worden nog veel vrouwen niet goed gediagnosticeerd, met alle gevolgen van dien. Hart- en vaatziekten zijn wereldwijd doodsoorzaak nummer 1 bij vrouwen.
Motivatie stemmers
Volgens de stemmers heeft ze met haar mediaoptredens het vrouwenhart op de kaart gezet en gaat ze daar onvermoeibaar mee door. ‘Baanbrekend werk voor vrouwen zet ze zeer succesvol neer bij het grote publiek. Ze zorgt ervoor dat de specifieke aandacht voor het vrouwenhart via de media de aandacht blijft krijgen die het verdient, waardoor vrouwen erop attent worden gemaakt, dat zij op andere signalen moeten letten dan altijd werd aangenomen. Ze werkt vanuit haar hart en heeft de moed op te staan tegen de gevestigde (mannelijke) orde die niet wil weten dat een vrouwenhart anders reageert dan een mannenhart. Zij maakt en ziet het verschil!’, aldus de motivatie van de stemmers.
Winnaar aanmoedigingsprijs You Go Girl
De You Go Girl is een aanmoedigingsprijs voor vrouwelijke rolmodellen die afgelopen jaar zichtbaar in de media zijn geweest. Annemarie van Geel, was één van de zes genomineerde vrouwelijke experts. Na sluiting van de stembus, eind januari, had zij samen met Kim van Bekkum, voorzitter van Stichting Steun 22q11 (een vrijwel onbekend syndroom waar 1 op de 2000 kinderen mee geboren wordt) en de Roermondse wethouder Marianne Smitsmans de meeste stemmen. De jury koos unaniem voor Van Geel omdat zij in 2018 de landelijke media wist te bereiken met haar expertise over Saoedi-Arabië, waar na dertig jaar strijd Saoedische vrouwen eindelijk mogen autorijden. Veel media-aandacht kreeg ook haar proefschrift over gender segregatie in Saoedi-Arabië en Koeweit. De Volkskrant: ’Niemand in Nederland die zoveel weet over de maatschappelijke positie van de vrouw in Saoedi-Arabië als Annemarie van Geel’. Van Geel is regelmatig in Saoedi-Arabië en de rest van het Midden-Oosten te vinden.
In moeilijke regio’s werken
De stemmers hebben veel bewondering voor het werk dat zij doet en de bekendheid die zij geeft aan de problemen waar vrouwen in het Midden-Oosten dagelijks mee te maken hebben. ‘In moeilijke regio’s werken aan de positie van vrouwen vraagt doorzettingsvermogen en moed. Ze komt met lef en veel kennis op voor hun stem. Ze geeft ons hier in het westen een positieve kijk over vrouwenparticipatie in islamitische landen. Ze kan heel goed ingewikkelde zaken over brengen in gewone woorden. Deskundig, moedig, een onafhankelijk kritische denker’.
Beide awards zijn op maandagavond 11 februari door minister Ingrid van Engelshoven en NPO-voorzitter Shula Rijxman in Instituut Beeld en Geluid in Hilversum uitgereikt tijdens een feestelijk event ter gelegenheid van tien jaar Vrouw in de Media Awards.
Aandeel experts m/v aan tafel in talkshows en andere media
De initiatiefnemers Janneke van Heugten van Mediaplatform Vaker in de Media en Marga Miltenburg van Sprekersbureau ZijSpreekt zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Van alle mensen aanwezig in het nieuws (experts, slachtoffers, ooggetuigen, ouders e.d.) is 19,5 procent vrouw. Ook in de Nederlandse dagbladen is 12 procent van de genoemde experts vrouw. Het percentage vrouwelijke deskundigen in de Nederlandse nieuwsmedia is al jaren hetzelfde en staat al twintig jaar stil (bron: GMMP*).
RTL Late Night en M (KRO-NCRV) maken het waar
Aan tafel bij de talkshows M en RTL Late Night naderen de gasten (m/v) de balans van 50/50. In tegenstelling tot de andere talkshows Pauw, Jinek, Laat op 1 en DWDD waar nog altijd de mannelijke gasten de overgrote meerderheid vormen en er ook uitzendingen zijn waarin alleen mannen het woord voeren. Dit blijkt uit een steekproef die de organisatoren van de Vrouw in de Media Awards voorafgaand aan de uitreiking van de jaarlijkse awards hielden. Een maand lang, 20 uitzendingen per talkshow werden de gasten aan tafel geteld. Aandeel vrouwen aan tafel bij Pauw (35 procent), Jinek (20 procent), Laat op één (26 procent) en DWDD (26 procent). De programma’s M (48 procent) en RTL Late Night (46 procent) laten zien dat het wel kan, als je maar verder zoekt dan de ‘usual suspects’.
Over de Vrouw in de Media Awards
Naast de landelijke Vrouw in de Media Award is er ook een Vrouw in de Media winnaar per provincie. ‘De zichtbaarheid van vrouwelijke rolmodellen is immers net zo belangrijk in de lokale regionale media’, aldus de organisatoren. Op voordracht van journalisten en het publiek zijn tien landelijke en per provincie tien regionale rolmodellen geselecteerd. Er kon tot donderdag 31 januari worden gestemd op www.vrouwindemedia.nl. Het publiek bepaalde met het uitbrengen van een stem wie van de genomineerden zich het beste heeft geprofileerd in de media. Voor de landelijke awards bepaalde de jury bestaande uit Marianne Verhoeven (hoofdredacteur maandblad Opzij en voorzitter van de jury), Fidan Ekiz (journaliste, presentatrice en documentairemaakster) en Maria Punch (stemcoach, presentatietrainer BNR-radio), de keuze uit de drie experts die de meeste stemmen kregen.
Eerdere winnaressen
Het is de tiende keer dat de Vrouw in de Media Award is uitgereikt. Eerder ging de landelijke award naar Annemarie Heite, woordvoerder aardbevingsproblematiek Groningen (2017), atleet Daphne Schippers (2016), longarts Wanda de Kanter (2015 en 2014), dressuurrijder en zakenvrouw Anky van Grunsven (2013), directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen (2012), Arabist Petra Stienen (2011), de politici Femke Halsema (2010) en Neelie Kroes (2009).
Over de You Go Girl Award en jury
De You Go Girl Award is voor vrouwelijke deskundigen die effectieve stappen hebben gezet om in hun vak zichtbaarder te worden in de – ook regionale – media, radio, tv, in kranten, tijdschriften, social media. De eerdergenoemde jury heeft een keuze gemaakt uit de drie experts die de meeste stemmen kregen. Hierbij hebben zij gekeken naar de brede aanwezigheid in de media, interviews, impact en uitstraling, diversiteit en groeipotentie. De You Go Girl Award is voor de zesde keer uitgereikt.
Alle prijswinnaars ontvingen een beeld gemaakt door kunstenares Ellen Buchwaldt.
De landelijke prijzen zijn op maandag 11 februari bekendgemaakt en overhandigd.
De regionale prijzen zijn in de week van 4 februari uitgereikt.
De Vrouw in de Media Award 2018 wordt mede mogelijk gemaakt door Coalitie Beeldvorming in de media / ministerie OCW.