Zo kan het ook: Voedselbloggers, -schrijvers en –vloggers Nina de Bruijn en Elise Gruppen, samen Chickslovefood, beginnen eigen uitgeverij
Nina de Bruijn en Elise Gruppen, samen Chickslovefood, die eerder boeken publiceerden bij Nieuw Amsterdam en Unieboek|Het Spectrum, zijn een eigen uitgeverij begonnen.
Hoe het begon, van hun site:
‘Toen Nina zo’n 8 jaar geleden aan haar zoveelste bruine pistolet met hummus zat, kreeg ze ineens een idee. *Plop*, een blog over eten. Met restaurants, recensies en andere leuke foodstuff. En met wie kon ze dit project beter beginnen dan roomie én diehard foodie Elise? Elise, die zelfs van haar lunch het liefst een drie-gangen maaltijd maakt. Die urenlang op internet kan surfen op zoek naar restaurantwebsites met online menukaarten. Elise die net zoals Nina, intens gelukkig kan worden van een goedgelukte curry, en meteen na een trip naar New York vraagt wat je hebt gegeten (en okay, wel heel snel daarna ook wat je hebt geshopt). Elise zei volmondig: “I do!” En zo geschiedde! Wil je meer weten over hoe het ooit begon? Kijk dan deze vlog. We houden gewoon van goed eten. Zo simpel is het. En zo simpel houden we het. (En dat we op vrijdagavond het liefst hele repen chocolade en zakken naturel ribbelchips soldaat maken, hoeft niemand te weten).’
Bij de eigen uitgeverij, CLF Media, zijn nu twee boeken verschenen en er komt zeer waarschijnlijk ook een volgende titel dit jaar, het derde boek in eigen beheer.
‘Oplage en titel zijn nog niet bekend. We zijn een eigen uitgeverij begonnen omdat we ons constant ontwikkelen als bedrijf, willen groeien als ondernemer, en nieuwe uitdagingen blijven zoeken en grijpen. Ondernemen is het leukste wat er is, al helemaal als je dat met je beste vriendin kunt doen.’
Het is de bedoeling dat per jaar één tot twee nieuwe titels gaan verschijnen, in eerste oplages van 15.000: ‘Zodat we eventuele aanpassingen kunnen doorvoeren zodra deze op zijn. Dat gaat snel, we drukken altijd binnen enkele weken minimaal 10.000 bij.’ Bij het bedrijf werken acht mensen, maar niet allemaal voor de uitgeverij, ook aan de website YouTube en sociale media. Promotie en vertegenwoordiging doet de uitgeverij zelf.
Bron: Boekblad