Home Nieuws Blokker, Intertoys, V&D, CoolCat, Sissy-Boy: waar houdt het op?

Blokker, Intertoys, V&D, CoolCat, Sissy-Boy: waar houdt het op?

251
0
DELEN

Dinsdag werd er in de Verenigde Staten een baanbrekend cijfer bekend gemaakt. Voor het eerst in de geschiedenis is de online-verkoop daar groter dan de verkoop in traditionele winkels. In ons land is het een kwestie van tijd, dan zijn we hier ook zover.

In veel binnensteden domineren in de winkelstraten de ‘Te koop’ en Te huur’-biljetten op ramen van lege winkels.

Intussen rijden de busjes in woonwijken af en aan met een schier oneindige stroom pakketjes. Steeds vaker kiezen we voor het gemak van de ‘clicks’, lekker op de bank bestellen en betalen, wat een gemak.

Eerder deze week hoorden we dat Sissy-Boy uitstel van betaling aanvroeg, meestal het voorportaal van een faillissement. CoolCat ging Sissy-Boy voor en Hudson’s Bay probeert wanhopig te slagen waar het Vroom & Dreesmann niet lukte. De lijst van failliete winkelketens groeit al jaren en het einde lijkt nog niet in zicht. Blokker wordt overgenomen – met een zak geld van de familie – door de man die de opdracht had de keten te verkopen maar het is zeer de vraag of het hem wel lukt. Want deze Witteveen zagen we vorig jaar nog in een televisieoptreden bij DWDD, ‘het ging weer veel beter’ met Blokker. Inmiddels weten we dat ‘veel beter’ in 2018 nog altijd een verlies van € 80 miljoen betekende.

We kijken er met verbazing naar maar zijn intussen bijna allemaal schuldig. Meer dan 80 procent van de volwassen Nederlanders koopt regelmatig iets online. We behoren tot de Top Vijf in Europa en als het om levensmiddelen gaat zijn we zelfs al kooploper.

Eind vorig jaar stonden er in Nederland zo’n 15.000 winkels leeg. Sowieso is het aantal winkels met 5.000 afgenomen, afgezien van de leegstand. Steeds vaker worden winkelpanden als woning in gebruik genomen. Ook bloeit de horeca, die neemt ook vaker een winkelpand over. Probleem is wel dat de horeca een zogenaamd vroeg-cylische bedrijfstak is: zodra het met de economie wat minder gaat, wordt de horeca het eerst geraakt.

Veel grotere steden zijn dicht bij het moment dat ze de optie  ruilverkaveling moeten overwegen om winkels die wel in gebruik zijn zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. Want nu vallen er steeds grotere gaten. Winkelstraten zullen worden ingekort, het is helaas niet anders.