Deze drie jonge vrouwen lanceerden een zoekmachine voor duurzame kleding
Melissa Wijngaarden, Noor Veenhoven en Marcella Wijngaarden waren alledrie rond de 25 toen ze hun Project CeCe lanceerden. Ze zetten zich ermee af tegen wat wel fast fashion wordt genoemd: de wereld van milieuvervuiling en leed die achter een H&M-shirtje van 8 euro schuil gaat.
Project CeCe staat voor Eerlijk, Duurzaam en Makkelijk maar met name dat laatste – Makkelijk – was zo makkelijk nog niet.
“Omdat we het zelf lastig vonden om duurzame kleding te vinden, besloten we een website te maken die dit probleem oplost”, legt Melissa uit. “Alle merken op ons platform worden gecontroleerd voordat ze worden toegevoegd en krijgen één van de de vijf labels voor de verschillende aspecten van duurzaamheid. Je ziet meteen waarom een product duurzaam is.”
Er staan meer dan 16.000 items op Project CeCe en in april kregen de drie een eerste seed-investering van 25.000 euro van studenteninvesteerder ASIF Ventures.
“Duurzaamheid is tegenwoordig hot en bijna elk merk wil er zo goedkoop mogelijk aan meedoen: één lijn ontwikkelen van biologisch katoen en meteen pronken alsof alles binnen het merk duurzaam is.”
Ambitie kan ze niet ontzegd worden. Project CeCe breidt nu uit naar de Britse markt, onderdeel te zijn van een plan om Europa te veroveren.
“Over 5 jaar zijn we de grootste verzamelwebsite van Europa en hebben we een breed, betaalbaar en compleet aanbod van duurzame mode. We willen dat duurzame mode een geloofwaardig alternatief wordt voor de – op dit moment nog – gangbare mode.”