Vakvrouw Chantal Korteweg is Director Inclusive Banking bij ABN Amro
Banken moeten inclusiever en toegankelijker worden en meer inspelen op de specifieke wensen van vrouwen en andere klantgroepen. Dat is de missie van Chantal Korteweg (43) bij ABN Amro. Als Director Inclusive Banking hoopt ze dat haar werk over een tijd niet meer nodig is en dat het onderdeel is geworden van alles wat we doen. ‘Ik geloof in een hefboom: als die eenmaal omhooggaat, gaat het vanzelf. Het is nu even heavy lifting.’
Een jaarabonnement op OPZIJ (€ 47,50) met als cadeau Vitamin C + D3 t.w.v. € 42,50
€ 47,50€ 47,50Toevoegen aan winkelwagen
Een jaarabonnement op OPZIJ (€ 47,50) met als cadeau Saskia Noort’s boek ‘Hoe nu verder?’
€ 47,50Over liefde, feminisme, single-zijn en andere ontboezemingen Zeventien jaar lang schreef Saskia Noort columns voor de LINDA. over liefde, moederschap, daten...more→
€ 47,50Toevoegen aan winkelwagen
Jarenlang werkte Chantal Korteweg voor FMO, de Nederlandse Financierings-Maatschappij voor Ontwikkelingslanden die investeert in banken en bedrijven aldaar. “Ik sprak daar veel met banken over hun rol als ‘agent of change’ richting vrouwelijke klanten, en dan vrouwelijke ondernemers in het bijzonder. Veel vrouwen in Afrikaanse landen zijn heel ondernemend; ik kwam bijvoorbeeld een vrouw tegen die een papierfabriek had. Of drie zussen die in Ghana de accubatterijen van auto’s maakten. En weer andere vrouwen die werkzaam waren in de textielindustrie. Er is daar niet zoveel, dus je gaat zelf iets creëren.” Ze merkte dat de klantbehoeften van vrouwen bij een bank overwegend anders zijn dan die van mannen. “Vrouwen willen natuurlijk financiering, maar daarnaast hebben ze ook behoefte aan meer begrip over financiën en zoeken ze naar een netwerk, een coach of een rolmodel.” Terug in Nederland dacht ze: hé, hier wordt weinig specifieks gedaan door banken voor vrouwelijke ondernemers.
Lees verder in de nieuwe OPZIJ!