Van deze Nederlandse modeontwerpsters wil je zeker iets in je kast hebben. Deel II

Een paar weken terug deelden wij een lijstje met fantastische Nederlandse modeontwerpsters, zoals beloofd: deel twee. Get Inspired!

Caes
In 2019 werd het merk Caes opgericht. Gebaseerd op het idee dat mode niet seizoensgebonden hoeft te zijn. Het merk ontwerpt dan ook tijdloze items die je elk seizoen kan dragen. De stoffen worden met zorg uitgekozen en daarbij wordt gelet op de kwaliteit. Caes vindt het belangrijk om transparant te zijn over hoe items gecreëerd worden en ze geloven erin om authentiek te blijven aan een ontwerp. Ze zien een kledingstuk ook wel als een tweede huid, dat ons lichaam omhuld. De collectie bevat draagbare stukken met een creatieve/ speelse twist. Denk bijvoorbeeld aan een zwarte top die aan de achterkant van de rug een opening heeft of een beige pantalon waarvan het kruis schuin omhoog loopt.

Daniëlle Cathari
Het begon allemaal met de deconstructie van Adidaspakken. Toen ze nog studeerde aan het Amsterdam Fashion Institute werd ze uitgekozen om met haar creaties mee te doen aan de Fall 2017 show van Vfiles in New York, die ze als eerste student ooit won. Nadat haar collectie werd gepresenteerd op de catwalk nam Adidas contact met haar op, met de vraag of ze interesse had in een samenwerking. Inmiddels is Daniëlle een bekende Amsterdamse ontwerpster, die met haar merk als doel heeft om buiten de lijnen van het modesysteem te kleuren. Met haar werk belichaamt ze gemakkelijk de Gen Z cultuur omdat alles wat ze creëert past bij dit moment.

1/OFF Paris
Renée van Wijngaarden transformeert met haar innovatieve merk 1/OFF Paris high-end vintage stukken in hedendaagse nieuwe ontwerpen. Denk bijvoorbeeld aan vintage Ralph Lauren overhemden die nu fungeren als jurk, blazers gemaakt uit twee diverse oude blazers of aan elkaar gezette satijnen sjaals die omgetoverd zijn tot een betoverende jurk. Het merk werd opgericht in 2019 met de visie dat mode items geen wegwerpstukken zijn. “We moedigen ontwerpers en fabrikanten aan om verder te kijken dan hun merk om de industrie te verbeteren, zodat we met helderheid vooruit kunnen en tijdens deze weg plezier hebben”.

Sophie Hardeman
Sophie Hardeman studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en al snel daarna lanceerde ze haar eigen label: Hardeman. Sophie zoekt met haar merk naar de balans tussen mooi en vulgair en ze richt zich voornamelijk op denim. Haar doel is om sociale verandering te brengen en sociale normen te overstijgen zodat de normen van de mode-industrie zullen veranderen. Daarnaast wil ze diversiteit stimuleren door te werken met verschillende modellen. “Waar het om gaat is het streven naar sociale verandering en het overstijgen van sociale normen door uit te dagen wat als mooi wordt gezien, traditionele stereotypen aan te pakken en de normen van de mode-industrie te veranderen.”

Marie Marie Amsterdam
Marthe de Groot (afgestudeerd aan het Amsterdam Fashion Institute) en haar moeder zijn trotse eigenaren van het merk Marie Marie. Het merk heeft naar eigen zeggen een haak community opgericht: een fysieke én virtuele plek waarbij vrouwen uit alle lagen van de maatschappij samenkomen. Het merk organiseert wekelijkse haakclubs waardoor vrouwen hun hobby kunnen delen met anderen. Marie Marie verkoopt onder andere shoppers, hoofddeksels en kleinere etui’s / clutches. Inmiddels worden de producten buiten de webshop ook verkocht bij winkels als Anna + Nina, Shaggies en ID Store.




%d bloggers liken dit: