Soof!

We kijken allemaal films en kennen allemaal een aantal klassieke vrouwelijke filmpersonages. Van de moordlustige Bruid in Kill Bill tot de superslimme Hermelien in Harry Potter. Van superheld Wonder Woman tot de magische kinderjuffrouw Mary Poppins en van de rebelse Thelma & Louise tot tekenfilmprinses Mulan. Sommigen kregen direct een feministisch certificaat, terwijl bij anderen wat meer twijfels bestond. In deze nieuwe rubriek duiken we dieper in iconische vrouwelijke filmpersonages, want hoe representatief is hun karakter nou echt? Deze OPZIJ: Soof!

Haar kinderen uitzwaaiend in een niet-matchend joggingpak met daaroverheen een vaal geworden dierenprint badjas, haar handen knedend in hompen gehakt en met opmerkelijke gewoontes waarbij ze in de late uurtjes het liefst bolletjes vanille-ijs door hagelslag rolt terwijl ze erge ziektes opzoekt, dat is hoe Soof in 2013 aan de kijker werd geïntroduceerd. Niet bepaald het ‘standaard’ vrouwelijk personage dat we kennen uit Nederlandse romantische komedies. Zij is geen vrouw met een rank figuurtje in strakke weinig verhullende jurkjes zoals de leading ladies in Rokjesdag, Costa, Verliefd op Cuba en Toscaanse Bruiloft dragen. Zij heeft geen daverende carrière zoals de vrouwen in Hartenstraat, Single 39 en Weg van jou. En zij is ook geen verbitterde vrijster die keer op keer gedumpt is en het nou eens spuugzat is, zoals in Ja, ik wil, Gek van geluk, Just say yes, Hartenstrijd en ga zo maar door.

Soof is gewoon Soof; een vrouw die lompe grappen maakt, struikelt over haar eigen voeten en de wijn die eigenlijk voor in het gerecht bestemd is, gewoon lekker zelf opdrinkt. En dat werd gewaardeerd door het publiek. Vanaf de eerste film is Soof een daverend succes en meerdere films en een serie volgden. Soof laat zien dat het leven van een doorsnee huisvrouw alles behalve simpel is. Zij heeft helemaal geen tijd om zich mooi en sexy aan te kleden, maar daar komt verandering in wanneer ze de veel jongere choreograaf Jim (Dan Karaty) treft. Er broeit iets tussen beiden en ineens wordt Soofs leven weer spannend. Dit is waar ze naar verlangde en wat haar ingedutte seksleven weer op scherp kan zetten, maar als blijkt dat ze met dit avontuur haar gezinsleven op het spel zet, wil ze plotsklaps niets liever dan zo snel mogelijk weer terug naar haar oude vertrouwde man en kinderen. Zien we in Soof de boodschap herbevestigd dat je als vrouw pas echt gelukkig bent als je samen met man en kind veilig in je huis achter het fornuis blijft, of zien we in Soof de Nederlandse Bridget Jones: een postfeministisch icoon dat haar eigen keuzes maakt?

Lees verder in de nieuwe OPZIJ.