Pink tax: de financiële straf van het vrouw zijn

Floor van Uhm

Dezelfde producten, andere prijzen. De ‘vrouwenversie’ van een product is gemiddeld 7 procent duurder dan de ‘mannenversie’. Hoe kan dat? En wat valt ertegen te doen? We vragen het Floor van Uhm, van Issue Killers, en marketeer Mabel Nummerdor.

DOOR YASMINE ESSER

Op zoek naar douchegel, shampoo, deodorant of scheermesjes? Bij de drogist is alles keurig gesorteerd op producten voor mannen en vrouwen. De mannenproducten zijn blauw, zwart en grijs. De vrouwenschappen worden gedomineerd door roze en pasteltinten. Handig en leuk voor het oog (als je van kleur houdt). Maar wie direct op de roze hoek afstevent, is in vele gevallen ook duurder uit. 

Als mannen- en vrouwenproducten nagenoeg hetzelfde zijn, maar de vrouwenvariant toch duurder is, wordt dat pink tax genoemd. Oftewel, een toeslag voor vrouw-zijn. Dat komt vaak voor bij verzorgingsproducten, maar ook bij andere producten en diensten die aan vrouwen gemarket worden. Denk aan: vitaminepillen, kinderspeelgoed, roze stepjes, een knipbeurt bij de kapper, kleding of voeding. Ter vergelijking: een Kruidvat-scheermeshouder voor mannen met zes reservemesjes kost 5,49 euro, dezelfde variant voor vrouwen kost 6,99 euro. Dat lijkt misschien een klein verschil, maar in het geval van parfums kan het flink oplopen. Zo is het prijsverschil tussen Armani Gio parfum homme en femme 27,90 euro. 

“Vaak is alleen de kleur of alleen de verpakking anders ingestoken. Dat is eigenlijk gewoon een verdienmodel op basis van genderdiscriminatie”, zegt Floor van Uhm, medeoprichter van Issue Killers, dat traineeships aan jongeren aanbiedt om campagnes te creëren rondom een maatschappelijk thema. 

Meer onderzoek

Hoeveel extra de Nederlandse vrouw jaarlijks uitgeeft door pink tax is niet duidelijk, want er is nog weinig onderzoek naar gedaan. In de Verenigde Staten was er in 2015 een grootschalige studie, waarvoor achthonderd producten werden vergeleken. De onderzoekers kwamen er toen achter dat vrouwen in 42 procent van de gevallen meer betaalden dan mannen. Tuurlijk, mannen betaalden ook weleens meer, maar dat was in slechts 18 procent van de gevallen. Gemiddeld genomen betaalden vrouwen en meisjes in de Verenigde Staten 7 procent meer dan mannen en jongens voor de achthonderd producten, verdeeld over 35 categorieën. Wat dat concreet betekende? Dat de gemiddelde Amerikaanse vrouw 1351 dollar per jaar meer uitgaf. Een bedrag dat inmiddels, door de inflatie, ongetwijfeld is opgelopen. 

Verder lezen? Het hele stuk lees je in de nieuwste Opzij. Een abonnement is zo gepiept. Nergens aan vastzitten? Lees dit nummer fysiek of digitaal via onze site of via Blendle.