Deze films moet je zien deze zomer

Naast Barbie hebben we ook andere films voor je op een rijtje gezet die het zeker waard zijn te bekijken deze zomer.

Barbie
Je kunt er niet omheen: Barbie de film. Binnen vier dagen heeft de film meer dan 250.000 bezoekers getrokken. De film van regisseur Greta Gerwig is hard op weg het record van beste openingsweekend van 2023 te breken. Dat record staat nu nog op naam van The Super Mario Bros. Movie. In de eerste vijf dagen bezochten bijna 390.000 die film. De film gaat Barbie, gespeeld door Margot Robbie, die op een dag sombere gedachtes krijgt. Vanaf dat moment wachten haar steeds meer imperfecties. Ze besluit in gezelschap van Ken (Ryan Gosling) de oversteek te maken naar de echte wereld.

De discussie momenteel gaat over de vraag of Barbie een feministische film is. De Volkskrant schrijft in de resencie (4 sterren): “Bij Gerwig is Barbieland niet enkel snoepkleurig wonderland, maar ook een succesvol matriarchaat, waarin Barbies alle maatschappelijke functies bekleden. Ze zijn bouwvakker, journalist, arts, rechter, Nobelprijswinnaar en zelfs president. Ken speelt in deze wereld slechts een bijrol. Zijn functieomschrijving luidt simpelweg: ‘strand’. Slim speelt de regisseur met het feministisch ongemak rond de pop: is ze nu kapstok voor meisjesambities of uithangbord van een onhaalbaar schoonheidsideaal? Haar antwoord: allebei. Gerwigs Barbie is een knappe balanceeract: rolbevestigende meisjeskitsch, ironische knipoog en feministisch manifest ineen.”

Oordeel zelf. Er zijn nog meer films in de bioscoop die deze zomer het waard zijn te bekijken.

Sisi und ich
Aan het einde van de 19de eeuw leeft keizerin Elisabeth van Oostenrijk-Hongarije – beter bekend als Sisi – in een aristocratische vrouwelijke commune in Griekenland. Gravin Irma wordt als metgezel richting Sisi gestuurd en raakt meteen gefascineerd door de excentrieke en extravagante kluizenaar.

Maar de buitenwereld probeert Sisi te breken. Hoe hevig Irma en Sisi zich ook verzetten, uiteindelijk lijkt er maar één noodlottig pad over te blijven dat de twee vrouwen voor altijd aan elkaar zal doen verbinden.

Prisoners Daughter
Brian Cox en Kate Beckinsale spelen de hoofdrollen in dit intense verhaal over tweede kansen, het helen van familietrauma’s en het vinden van nieuwe wegen.

Als hij de diagnose terminale kanker krijgt, wordt Max na twaalf jaar vrijgelaten uit de gevangenis. Hij heeft nog maar één wens: zich verzoenen met zijn dochter Maxine en zijn kleinzoon die hij nog nooit heeft ontmoet. Alleenstaande moeder Maxine stemt er – vooral om financiële redenen – mee in dat haar vader bij hen komt wonen. Max probeert wanhopig om het beeld dat zijn dochter van hem heeft te veranderen, maar dan duikt Maxine’s gewelddadige, drugsverslaafde ex-man op waardoor ze allemaal moeten vechten tegen Max’ duistere verleden.

Wrath of Becky
Nadat ze ontsnapt is aan een gewelddadige aanval waarbij ze haar vader verloor, probeert Becky haar leven weer op te bouwen. Ze vindt onderdak bij Elena, een oudere vrouw en zielsverwant.

Wanneer een bende die bekend staat als de “Noble Men” in hun huis inbreekt, hen aanvalt en haar geliefde hond, Diego, meeneemt, besluit Becky bloederig wraak te nemen.

Past lives
Nora (Greta Lee) en Hae Sung (Teo Yoo), twee diep verbonden jeugdvrienden, worden uit elkaar gerukt als Nora’s familie vanuit Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York en hervinden de twee elkaar via het internet.

Ze fantaseren over een wederzien, maar de afstand doet het contact verwateren. Nog eens twaalf jaar later is Nora inmiddels getrouwd en wordt ze tijdens een allesbepalende week herenigd met haar jeugdliefde, als hij haar opzoekt in New York. In haar debuutfilm onderzoekt toneelschrijver Celine Song noties van het lot, de liefde, en de dunne scheidslijn tussen het leven dat we leiden en het leven hoe het had kunnen zijn. ‘Past Lives’ werd daarmee de grote verrassing van de filmfestivals van Berlijn en Sundance eerder dit jaar.

Tengo Sueños Eléctricos
In haar debuutfilm legt regisseur Valentina Maurel met een rauwe gevoeligheid de dunne lijn tussen liefde en haat vast. Voor haar film keert zij terug naar Costa Rica waar ze opgroeide. De ideale setting voor dit broeierige coming-of-age verhaal.

De ouders van Eva (Daniela Marín Navarro) zijn gescheiden. Ze verlangt er naar om bij haar vader Martin (José Pablo Segreda Johanning) te wonen, weg van haar moeder en zusje die ze onuitstaanbaar vindt. Maar Martin is net zo stuurloos als zijn puberende tienerdochter. In hun zoektocht naar genegenheid en stabiliteit richten ze hun verwarring en woede op elkaar. Eva ontdekt dat het voor de volwassenen in haar leven ook niet allemaal vanzelf gaat.