In de Babyboomer-special van OPZIJ: De Borsten voor Boomer Anthon Beeke

Door Fieke Tissink

Het was op een doordeweekse dag in het jaar 1995 dat de Afdeling Educatie en Voorlichting van het Rijksmuseum werd gebeld met de vraag of er misschien vrouwen waren die wilden meewerken aan een ontwerp van Anthon Beeke voor het Stedelijk Museum. Zo ja, dan werden ze op de dag zelf, tijdens de lunchpauze, verwacht in de Stadsschouwburg. Het zal wel via via zijn gegaan, via een bekende, want we zeiden meteen ja en vertrokken met z’n vieren richting Stadsschouwburg.

Nu moet gezegd dat we in die tijd een toneelclub hadden in het Rijks, Troost voor Allen. Iedere jaar speelden we met een flink aantal medewerkers de sterren van de hemel in stukken als Shakespeares A Midsummer Night’s Dream en De Kersentuin van Tsjechow. Decors en kostuums, tekstboekjes, begeleidende zang en dans: alles deden we zelf. Theater, dat was wat we wilden. De Stadsschouwburg lonkte. En Anthon Beeke was een grote naam, ook toen al. Eropaf!

Anthon Beeke (1940-2018) is één van de belangrijkste grafisch ontwerpers van Nederland. Geboren en getogen in Amsterdam. Decennialang is zijn werk op straat te vinden, in de vorm van affiches op peperbussen en in abri’s. Hij ontwerpt huisstijlen, drukwerk, boeken, tijdschriften en tentoonstellingen. Hij is niet zomaar een ontwerper, hij provoceert graag. Die houding stamt uit de jaren zestig. Hij is dan verbonden aan de Fluxus-beweging die zich wijdt aan avant-garde poëzie, happenings en performances waarbij de grenzen tussen beeldende kunst en het dagelijks leven worden opgeheven.
In zijn werk zijn vrouwen alom vertegenwoordigd, altijd al. Beeke houdt van vrouwen en vereeuwigt ze in allerlei vormen en formaten, als erotische affiches, als letters, foto’s en sculpturen. Daarin gaat hij ver. Soms te ver. Zoals in het geval van het affiche bij de voorstelling Troilus en Cressida van theatergezelschap Globe uit 1980.

LEES VERDER IN OPZIJ

%d bloggers liken dit: