In de nieuwe OPZIJ: Social media: Niemand had vroeger van FOMO gehoord (Fear ofMissing Out). Natuurlijk misten we toen ook leuke dingen, maar dat wisten we niet.

Over de rol en invloed van sociale media zijn boeken vol geschreven. Kort samengevat: ze zijn zowel een aanwinst als een plaag. Hoe zit dat bij Opzij-lezers? Zijn zij gek óp of worden ze gek ván de socials? Of doet het ze gewoon niet zo veel? Om daarop antwoorden te vinden voerde Opzij een enquête uit onder de abonnées en volgers van Opzij.

Volgens de laatste landelijke cijfers zaten in 2022 liefst zeven op de tien Nederlanders op een of ander sociaal netwerk. We kunnen ons bijna niet meer voorstel-len hoe we konden leven zonder sociale media. Dat je gewoon een nummer draaide op je PTT-telefoon om iemand te kunnen spreken. Midden in de huiskamer, want daar stond die telefoon. Nu kunnen we in alle rust, op elk moment en overal communiceren met onze digitale vrienden. Een zegen. Zo kun je bijvoorbeeld

contact houden met (klein-)kinderen die in een ver buitenland wonen. Met Whatsapp kun je ze nu niet alleen horen maar ook zien. Naast alle voordelen kleven er ook wat minder prettige kantjes aan onze alomtegenwoordige sociale media. Niemand had vroeger van FOMO gehoord (Fear of Missing Out). Natuur-lijk misten we toen ook leuke dingen, maar dat wisten we niet. Onze socials zijn ook niet altijd goed voor het zelfvertrouwen: als je zelf met tien kilo te veel en een bak pinda’s op de bank ligt, kan een foto van een afgetrainde sociale vriendin hard binnenkomen (#healthy, #happy life). Maar leuk of niet leuk: we kunnen én willen niet meer zonder onze socials. Hoog tijd om uit te zoeken hoe Opzij-lezers met hun sociale media omgaan. Zijn zij er gek óp of worden zij er gek ván? Waarvoor en hoe vaak gebruiken zij hun socials? Verschilt dat van het socialemedia-gebruik van andere vrouwen in Nederland? Deze en andere vragen legden wij voor aan onze Opzij-lezeressen. Het leverde interessante antwoorden op.

LEES VERDER IN OPZIJ

%d bloggers liken dit: