In de nieuwe OPZIJ: Social media en de lezers van OPZIJ: beheerst, onder controle. Zo goed als nooit ‘s-nachts.

Slechts 15 procent zit er één of meer keer per uur op. Ruim tweederde checkt haar socials een paar keer per dag; de rest doet dat veel minder frequent – enkele keren per week of nog minder. Desondanks vindt meer dan de helft dat sociale media (te) veel van hun tijd en energie opslokken.

Als ze het gevoel hebben dat het uit de hand loopt, dan treft 35 procent van de Opzij-lezers maatregelen om haar sociale-mediagebruik te beperken. Ze zetten hun apparaten dan op stil, schakelen pushmeldingen uit, verwijderen apps helemaal van hun mobiel of tablet of nemen nog rigoreuzere maatregelen: ze leggen hun apparaten ergens waar ze er niet bij kunnen of checken alleen even op bepaalde tijden. Respondenten noemen verschillende redenen om hun sociale mediagebruik te beperken: ‘Ik ben van Instagram afgegaan omdat ik er niet blij van werd. Mijn berichten staan op stil. Word ik niet afgeleid. Dat is rustiger.’ ‘Ik heb X verwijderd omdat het zo negatief en lelijk werd.’

‘Ik baalde van die nep vriendschapsverzoeken op LinkedIn en Facebook. Ik was blij dat ik van LinkedIn en Facebook af was en heb het geen seconde gemist.’ ‘Zonder dat je het door hebt, ben je zo een paar uur verder. Het voelt zo nutteloos’. ‘Versla-vend’. ‘Te veel onzinnigheid’. ‘Te druk met andere zaken.’ Bijna één op de vijf Opzij-lezers heeft zichzelf wel eens een sociale mediadetox opgelegd en is een tijd bewust van haar social media afgegaan. Ruim 11 procent hield dat een maand vol. In die tijd postten ze niks en checkten ze hun socials ook niet. ‘Daardoor werd ik niet steeds afgeleid.

LEES VERDER IN OPZIJ